شورای عالی جهاد سازندگی، کمیته های مردمی و تخصصی خود را تشکیل داد.
در راستای احیای جهاد سازندگی و ساماندهی حرکت عظیم جهادی در گام دوم انقلاب اسلامی کمیته های مردمی دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی تشکیل و دبیران آن در احکامی جداگانه از سوی امیر حسین مدنی ،دبیر شورا، منصوب شدند.
کمیته صنایع خلاق با توجه به ظرفیت های آن در پیشبرد اقتصاد مقاومتی و نیز نقش مهم این صنایع در رفع محرومیت های روستایی و عشایری، با هدف :
بهرهمندی از تجربیات صاحب نظران مردمی و جهادی، پشتیبانی کارشناسی از دبیرخانه شورا و کمیسیونهای تخصصی مربوطه، تهیه و تدوین طرحها و پیشنهادات مورد نیاز برای تسهیل در تحقق اهداف و وظایف شورا، احصا مسائل اولویتدار و ارائه پیشنهادات لازم جهت حل این مسائل با اتکا به ظرفیت گروههای مردمی، توسعه حقوقی و رفع موانع فعالیت گروههای مردمی و همچنین بهمرسانی ظرفیت شبکه گروههای مردمی و دستگاههای اجرایی و نهاد حاکمیتی در موضوعات مربوط به صنایع خلاق در شورای عالی جهاد سازندگی تشکیل شده است.
دبیر شورای عالی جهاد سازندگی طی حکمی سجاد صالحی را به عنوان دبیر کمیته صنایع خلاق منصوب کرد تا از تاریخ بیست و یک اسفند ماه مامور به اجرای اهداف و وظایف این کمیته باشد.
گفتنی است جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ با شعار رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده کشور تأسیس و بعدها در وزارت کشاورزی ادغام شد. پس از تشکیل دولت سیزدهم و توجه ویژه آن به احیای جهاد سازندگی و ساماندهی حرکت عظیم جهادی در گام دوم انقلاب اسلامی در جهت رسیدگی منسجمتر به مناطق محروم، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، بهبود زندگی و احیای فرهنگ و سنتهای اسلامی در مناطق روستایی و عشایری به عنوان یکی از دغدغههای جدی دولت، شورای عالی اداری در مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۶ تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی را تصویب کرد.
این شورا با ریاست رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری به عنوان نایب رئیس،کمیسیون های تخصصی را ذیل وزارتخانه های کشور، صمت، میراث فرهنگی وگردشگری و نیز تعاون، کار و امور اجتماعی، همچنین سازمان تبلیغات، برنامه و بودجه، ستاد اجرائی فرمان امام، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سپاه پاسداران، ارتش، بسیج مستضعفین و چندین نهاد حقوقی دیگر به عنوان اعضای حقوقی شکل داده است تا فعالیت خود را در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، امنیتی- انتظامی، خدماتی- عمرانی در جهت نیل به اهداف جهادی خود انجام دهند.
«اینجا زمستان نیست» اولین دموی تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی، با تلاش مشترک دبیرخانه ایران خلاق و خانه خلاق و نوآوری ایلسا با حضور فعالان، شرکتهای خلاق و استارتاپهای حوزه صنایع فرهنگی و همچنین سرمایهگذاران خطرپذیر، صندوقها و نمایندگان وزارت صمت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دهکده ایرانی برگزار شد.
سجاد صالحی دبیر ایران خلاق در رابطه با این رویداد گفت: «اینجا زمستان نیست» با هدف تبیین فرصتها و ظرفیتهای صنایع خلاق و فرهنگی برای سرمایهگذاران طراحی و اجرا شد. این رویداد گامی مهم درجهت شناسایی ظرفیتهای استارتآپی کشور در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی بود به طوری که بیش از ۲۰ سرمایهگذار و صندوق مطرح خصوصی و دولتی از طریق پلتفرم و سکوی تخصصی با ظرفیتهای این حوزه آشنا شدند و زمینه برای جذب سرمایه در این بخش فراهم شد.
دبیر ایران خلاق در خصوص اهمیت سرمایهگذاری در صنایع خلاق و فرهنگی گفت: جهان در حال گذار به سمت آیندهای است که در آن، فناوریهای نرم نقشی محوری دارند. آمار و ارقام نشان میدهد که این صنایع در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۰ میلیون شغل ایجاد کردهاند، بهطوری که کشورهای چین، آمریکا، انگلیس، ترکیه، مالزی و کره جنوبی رویکرد خود را به خلق ارزش افزوده از طریق صنایع خلاق و فرهنگی تغییر داده اند.
وی در این رابطه افزود: امید است که این رویداد، فرصتی جذاب برای استارتآپها، سرمایهگذاران و نهادهای حاکمیتی ایجاد کند تا با توجهی و اعتماد ویژهتر به این صنعت،جسورانه وارد عرصه حمایت و سرمایهگذاری شوند. حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی، نه تنها به رشد اقتصادی کشور کمک میکند، بلکه میتواند در حل مشکلات اشتغال، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز نقشآفرین باشد.
صالحی در رابطه با برنامه های آتی ایران خلاق گفت: ایران خلاق در نظر دارد تا در اپیزودها و سرفصلهای بعدی خود بوسیله تکمیل پلتفرم و سکوی جذب سرمایه خلاق،ظرفیتهای استانی متنوعتری را شناسایی و ارتقا دهد. هدف نهایی ایران خلاق این است که صنایع فرهنگی کشور را به عنوان یکی از صنایع استراتژیک وارد چرخه اقتصاد کلان کند. این امر با حمایت و سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی، همچنین با خلاقیت و نوآوری فعالان این حوزه قابل تحقق خواهد بود.
مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و فرهنگی در خصوص این رویداد گفت: سرمایه گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی امر حیاتی برای رشد این زیست بوم است و ایران خلاق برای تجمیع ظرفیت های زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی در جهت جذب سرمایه و رشد و توسعه زیست بوم در نقطه درستی ایستاده است.
در ادامه محمد همدانی تهیه کننده انیمیشن پسر دلفینی، محمدحسین نخچی دبیر کارگروه اسباب بازی ستاد توسعه فناوری نرم و فرهنگی، مسعود استادحسین بنیانگذار مجموعه گردشگری سلامت دهکده ایرانی به بیان تجربیات خود در این عرصه و ظرفیتهای صنایع خلاق و فرهنگی پرداختند.
نفیسه شاهی نوری، مدیرعامل خانه خلاق ایلسا در خصوص این رویداد گفت: روزهای جذب سرمایه برای استارتآپها روزهای حساسی است چراکه آنها با سختی فراوان از دره مرگ استارتآپها عبور میکنند و پس از اقبال اولیه و تثبیت خود در بازار، در سطوح مختلف سرمایهگذاری، بهدنبال نمایش توان اقتصادی کسبوکار خود به سرمایهگذاران و تسهیم سهام خود با آنان هستند.
وی افزود: در رویداد «اینجا زمستان نیست» تمام تلاش ما انتخاب طرحها با نگاه استانی و ملی بوده است. علاوه بر آن در دسته بندی طرحها، از تنوع صنایع خلاق و فرهنگی بهره بردیم. در نهایت، استارتآپ اردوچی از رده تربیتی و آموزشی از تهران، ربیع، پلتفرم فروش محصولات فرهنگی و مذهبی از قم، کوچینو در رده گردشگری از تهران، جایزی، پلتفرم کودک از تهران، زرینفام در حوزه صنایع دستی از شیراز، پلتفرم انیمیشن از آذربایجان شرقی، ریواری در حوزه مد از زنجان، نقش خیال در حوزه معماری از اصفهان و کودکان ثروتساز در زمینه سواد مالی کودک از تهران موفق به ارائه کسبوکار خود به سرمایهگذاران شدند.
گفتنی است فرایند شناسایی، ارزیابی و امتیازدهی به استارتآپ های شرکتکننده در این رویداد برای اولین بار از طریق طراحی پلتفرم و سکوی تخصصی انجام شد به طوریکه از حدود ۹۰ طرح ثبنام شده در سامانه ایران خلاق از سراسر کشور، ۶۰ طرح برای داوری انتخاب شده و پس از ارزیابی در سامانه توسط داوران، ده تیم برای ارائه و ده تیم برای بخش نمایشگاه انتخاب شدند.
در نهایت صندوقها و سرمایهگذاران حاضر در رویداد ازجمله اسنواونچر، داوین، هایمارت، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، صندوق کریمه، صندوق جلودار، شرکت سرمایه گذاری گروه تولید ملی، بیداویسی، کارایا، مرکز نوآوری امید، انجمن سرمایه گذاران نیک اندیش و هولدینگ برسا نظرات نهایی خود را از طریق پلتفرم و سکوی جذب سرمایه در سامانه ایران خلاق اعلام خواهند نمود.
به گزارش آینه نیوز از مرکز روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیتالله سیدابراهیم رئیسی در نامه ای به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی، ماده واحده «راهاندازی شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور» را که در جلسه ۸۹۶ مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.
این ابلاغیه به شرح زیر است:
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
جهاد دانشگاهی
ماده واحده «راه اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور» که در جلسه ۸۹۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای هنر) به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ میگردد:
«ماده واحده- با عنایت به تأثیر صنایع فرهنگی و خلاق در گسترش عناصر اصلی قدرت نرم کشورها متناسب با شرایط بومی و فرهنگی آنها و نیز تأثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار و نظر به اهمیت و نقش این گونه از صنایع بر سرمایههای فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی در پیشرفت کشور و ذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی و سایر دستگاههای ذیربط نسبت به تأسیس «شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور» با اهداف ذیل اقدام نماید:
الف- ایجاد سکوی یکپارچه تجارت و صادرات کالاها و خدمات مرتبط با حوزه فناوریهای نرم، صنایع فرهنگی و خلاق
ب- ساماندهی تولید، عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات این حوزه
ج- ایجاد و تثبیت اشتغال مرتبط با این حوزه
د- تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان
تبصره- جزئیات طرح تأسیس شهر جهانی مزبور، شامل؛ امکانات سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز، ساختار تشکیلاتی، نحوه تأمین منابع مالی، پیشنهاد و تعیین دستگاههای همکار و سایر موارد لازم، ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این مادهواحده؛ تهیه و جهت بررسی به شورای هنر ارائه میگردد».
رونوشت به انضمام یک نسخه مصوبه، به:
داستان حمایت، مداومت پویشی است که از هنرمندان و فعالان صنعت مد و لباس، ملزومات پوشش و طراحی داخلی دعوت می کند تا با زبان هنر و محصولات فرهنگی، داستان حمایت خود را از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین به جهانیان بیان کنند
🔻از ایده پردازان، طراحان و تولیدکنندگان پوشاک، ملزومات پوشش و طراحی داخلی، دعوت میشود برای همراهی با این موج جهانی و شرکت در رویداد مداومت، ایده ها، طرح ها و یا محصولات خود را با استفاده از نمادها و هنرهای فلسطین به تارنمای modaavemat.ir ارسال و با هشتگ story_of_support# در فضای مجازی منتشر نمایند.
شرکت کنندگان در این رویداد از خدمات رسانه، تبلیغات محیطی، مشاوره و شتابدهی برخوردار خواهند شد.
🔻آثار ارسالی با حضور برندهای مطرح مد و لباس, مهمانان بین المللی و اصحاب رسانه در رویداد یک روزه مداومت در محل کارستان بهارستان، ارزیابی شده و از آثار برگزیده در این رویداد رونمایی میشود.
🔸مهلت ارسال آثار: ۲۵ دیماه ۱۴۰۲
هم نشینی صمیمانه طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس با محوریت رویداد مداومت برگزار شد.
هم نشینی صمیمانه دبیرخانه رویداد مداومت با فعالان، طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و پوشاک با محوریت رویداد مداومت، مد و مقاومت، یکشنبه سوم دیماه در مجموعه پارسیان جماران برگزار شد.
سجاد صالحی دبیر ایران خلاق به عنوان مجری و میزبان رویداد مداومت در ابتدای صحبت خود به تعالی و پیشرفت کشور به عنوان یکی از مهم ترین اهداف ایران خلاق اشاره نمود و بیان نمود که ما در حوزه اقتصاد فرهنگ نیاز به همدلی و همزبانی داریم. نیاز داریم که بر ایجاد گفتمان تمرکز کنیم. این گفتمان مبتنی بر همفکری و خلق ایدههای مشترک با دغدغه ایران و هویت ایرانی و اسلامی است.
صالحی در ادامه به موضوع روز دنیا و جنگ نابرابر حق و باطل اشاره نمود و به فعالیت های هنرمندان و تولید کنندگان در سراسر دنیا از هر دو جبهه اشاره نمود و گفت: هنر و رسانه تاثیرگذاری بیشتری دارند. در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی در بعد بینالملل، برندهای مختلفی فعال هستند. در ایران هم میتوان برندها را با این موج جهانی حمایت از فلسطین همراه کنیم از این طریق توسعه محصول و توسعه بازار و توسعه برند ایجاد کنیم و در معادلات جهانی بهعنوان رسانه اثرگذار باشیم.
وی در خصوص پویش داستان حمایت ادامه داد که ما میتوانیم با محصولات خود بهخوبی خود و برند خود را بشناسانیم و با موج جهانی همراه باشیم. ما در پیج story.of.support (داستان حمایت) ۷۰۰ الی ۸۰۰ تولیدکننده در حوزههای مختلف صنایع فرهنگی در دنیا شناسایی کردیم. ما در ایران نیز نباید از این موج جهانی غافل بمانیم. به این منظور رویداد مداومت، مد و مقاومت طراحی شد تا محصولی نوآورانه را وارد زیستبوم کنیم تا هویت ارزنده و انسانی فلسطین حفظ شود. این حرکت استمرار و مداومت دارد و در حال حاضر در حوزه پوشاک، لوازم جانبی و دکوراسیون انجام خواهد شد.
دبیر رویداد به نشست دیپلماسی صنایع فرهنگی به عنوان اولین نشست رویداد مداومت اشاره نمود و گفت: در این جلسه گفتوگوهایی درباره چالشهای این موضوع در حوزه مد و لباس و صنایع فرهنگی انجام شد با این محور که چگونه تقاضای بینالمللی ایجاد کنیم، چگونه کشور ما سهمی از بازار بینالمللی داشته باشد و هم بتوانیم بازار را گسترش دهیم و هم دغدغه فرهنگی خود را ترویج کنیم.
صالحی در این رابطه افزود: رویداد رسانهای هم تقاضا ایجاد میکند و هم نشان دهنده دغدغه فرهنگی ماست. ما با این پویش و رویداد می خواهیم در دنیا شبکه بینالمللی ایجاد کنیم تا رسانهها به نمایش بگذارند تا از این طریق بازارها گسترش پیدا کند و برند ایرانی در دنیا شناخته شود. در واقع هر نوع فعالیت حمایتی باید ایده برای تجاری سازی داشته باشد. مسأله غزه یک راه ورود به بازاری بزرگتر است. ما میتوانیم به کشورهای اطراف دراینرابطه محصول ارائه بدهیم و به بازار مشترک برسیم و دغدغه های فرهنگی و هویت ساز را نیز ترویج کنیم.
نفیسه شاهی نوری دبیرکارگروه سبک زندگی ستاد فناوری های نرم و فرهنگی از مجریان رویداد مداومت در رابطه با این پویش گفت:
ما با مشاهده فعالیتهای بینالمللی برای غزه در دنیا تصمیم گرفتیم عکسالعملی داشته باشیم و این عکسالعمل به واسطه پویش مردمی و بین المللی story.of.support (داستان حمایت) و با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، پویش مد و مقاومت بهعنوان پویش مداومت شکل گرفت. مد یک رسانه است هر محصول یک تریبون است و ما میخواهیم فریادی را برای حمایت از غزه ازین تریبون بلند کنیم.
وی در ادامه گفت: مداومت تنها یک رویداد و پیش رویداد نیست بلکه رویدادی برای گفتمان سازی مقاومت و مد است. ما بعد ازین رویداد به سراغ حوزههای مختلف صنایع خلاق خواهیم رفت تا یک گفتمان واحد به سمت دیپلماسی صنایع خلاق ایجاد کنیم. امروزه می بینیم که صنایع خلاق کارکردهای مختلفی دارد. امروزه اقتصاد خلاق جایگزین اقتصاد نفتی شده و ایران در این زمینه قدرت بسیار دارد و میتواند در عرصههای مختلف آن ورود کند.
شاهی نوری درباره برگزاری این رویداد افزود: رویداد مداومت یک کارگاه یکروزه بهصورت استارتآپ ویکنداست که فعالان بینالمللی و افراد دارای ایده و برندها در آن طرحی (با محوریت هویت فلسطین) ارائه میدهد و خروجی بهعنوان یک ماکت و محصول ایجاد می شود که ارزیابی و داوری میشود.
در ادامه مهسا فرزان از فعالان صنعت مد و پوشاک در خصوص پویش ها با موضع فلسطین گفت: مد و مقاومت ۷۵ سال است که وجود دارد و در ۴۰ سال گذشته خیلی برای آن کاری انجام نشده است. در سالهای گذشته از نظر بینالمللی پویش های مختلف داشتیم، مثل پویش مقلوبه و مبارزات زنان در فلسطین اما کمتر توجهی به فلسفه آنها شده است.
وی در ادامه افزود: فعالیتهای در این زمینه باید دنبالهدار باشد ،زیرا برگزاری برخی از این رویدادها و نمایشگاه ها خیانت به شرکتکنندگان است چراکه ادامه دار و نتیجه دار نیست. روایت ندارد. ما در برگزاری رویدادها باید خط روایی داشته باشیم. باید نتیجه داشته باشیم. در خصوص رویدادها و پویش ها نییز باید به جبهه مقاومت بپردازیم و این پرداختن باید دنبالهدار باشد، نهادهای دولتی هم حمایت کنند. عاشورا ماندگار شد زیرا روایت دارد.
فرزان در انتها به این نکته اشاره نمود که ما فرهنگ خرید کالای با کیفیت را ایجاد نکرده ایم. ما دغدغه کالای ایرانی را ایجاد نکردهایم. اینجا وظیفه مدیر و مسئول و انجمنهاست. کودک ما باید ببیند با استفاده از کالای ایرانی از خانوادهاش حمایت میکند .
اکرم بایه از فعالان با سابقه صنعت مد و پوشاک و استاد دانشگاه به عدم دسترسی تولیدکنندگان مد و لباس به تبلیغات کارآمد اشاره کرد و گفت: نمایشگاههای ما خروجی ندارد. صرفاً رفع تکلیف برای مسئولین است. هدفمند نیست. داوری پیشینی دارد. مخاطب باید انتخاب کند. مخاطب سلیقه تحمیلی را نمیپذیرد. ما سالها در نشست ها حرف میزنیم ولی به آن توجه نمیکنیم که در فضای مجازی چه بستر تبلیغاتی داریم؟
در ادامه برخی از تولید کنندگان و فعالان در صنعت مد و پوشاک مسائلی مطرح نمودند از جمله اینکه می توان با تولید محصولات با حفظ هویت ایرانی و ترکیب آن با هنر یا هویت فلسطینی، حفظ تمدن و تدین و اشتراک فرهنگی و اشتراک داستان آن، مخاطب به اطلاعات عمومی در زمینه فلسطین دست پیدا کند و به تدریج تبدیل به مخاطب نخبگانی بشود.
از سوی دیگر به علت شرایط اجتماعی خاص در ایران، تولید محصولات با هویت فلسطینی ممکن است منجر به ریزش مخاطب شود. اما با تبیلغات و تبیین موج جهانی حمایت از این قضیه دغدغه حمایت از جریان فلسطین را می توان پاسخ داد.
در ادامه مباحثی در خصوص لزوم حمایت سیاسی و تشکلها و اتحادیهها و نیز ایجاد نمایشگاه های بینالمللی و مشکلات ارزی برای صادرات محصولات مطرح شد و بیان شد که برندهای ایرانی در نمایشگاه های بین المللی، در کنار برندهای مختلف اروپایی یا چینی که سرمایهگذاری زیادی برای خود کرده اند، قابلیت رقابت ندارد چون توان چنین هزینه و سرمایه گذاری را ندارد. از طرف دیگر مخاطب ایرانی جذب تبلیغات محصولات خارجی و کاراکترهای آنها می شود.
صالحی دبیر رویداد ایران خلاق و مجری رویداد مداومت در این نشست به این نکته اشاره نمود که طبیعت گردش اقتصادی بازار، براساس تقاضای مشتری است و ماتا کنون کاراکترهای اسلامی و بومی را خامفروشی کردهایم. ما نتوانستیم به واسطه هنر و نهادها آن را گسترش دهیم. ما در تولید محصولات با هویت فلسطین نباید نمادها را مستقیم روی لباس کار کنیم. ما میتوانیم کاراکترها را با نمادهای فلسطینی عجین کنیم تا در ناخودآگاه کودک و در ذهن کودک شکل بگیرد. روی این نمادها باید ایدهپردازی شود.
وی در ادامه افزود: در هر جای دنیا هر ظلمی واقع شود هر فردی اعم از هر شغلی نسبتبه این موضوع عکسالعمل نشان میدهد اما در ایران تصور بر این است که در خصوص مسئله فلسطین همواره حاکمیت میزبان رویدادها بودهاست و نقش داوطلبانه مردم دراینمیان کمرنگ است. در واقع دولت از این موضوع حمایت میکنند و رسانه دارد اما در دنیا مردم پیشقدم هستند و جریانهای مردمی بهدنبال ابراز احساسات هستند.
صالحی در انتها به این نکته اشاره نمود که ما محصولی خلق میکنیم که رسانه ایجاد کنیم. ما زبان کشورهای مختلف را بلد نیستیم اما محصول من با یک زبان مشترک حمایت من را نشان میدهد ما رویداد مداومت را با محوریت فلسطین شروع کردیم و میخواهیم به واسطه منشاء بینالمللی و توسعه بازار ایدهپردازی به تولید محصولات جدید کمک کنیم . ما فارغ از بدنه حاکمیت در گفتگو ها و نشست ها به دنبال راهکاری هستیم که رسانه داخلی و بین المللی ایجاد کنیم تا از این طریق فعالان صنایع خلاق و فرهنگی از هر طیفی بتوانند با یکدیگر هم افزایی کرده و در آینده نیز بتوان موضوعات بومی را در بعد بین المللی رسانه کرده و بازارهای مشترک و جدید ایجاد کنیم.
سجاد صالحی عضو کارگروه سبک زندگی ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم و دبیر ایران خلاق به عنوان میزبان و دبیر نشست، سخن خود را با فرمایش مقام معظم رهبری آغاز نمود که میدان، میدان غزه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل است.
دبیر اولین نشست رویداد مداومت در این رابطه گفت: جامعه جهانی و انسانهای آزاده با طراحی و ایدهپردازی در عرصههای مختلف تولیدات هنری و رسانهای، جبهه را گسترش داده اند. ما در سالهای آینده با جریانهای مبتنی بر ظلم ستیزی و حق گرایی روبرو هستیم. دشمن به واسطه همه ابزارهای خود در جنگ نرم محکم و قاطع و اثرگذار وارد شدهاست. اما اصل جنگ بسیار گستردهتر است. تولیدات هنری در جهان کورسوی امیدی را روشن کرد که اگر ما خود را مدافع غزه میدانیم جهان نشان داد این بازی گستردهتر از جهان اسلام است.
دبیر ایران خلاق در خصوص پویش داستان حمایت گفت: در پویش داستان حمایت در خصوص اقدامات جهانی رصد انجام شد و نخ تسبیحی را نشان داد که بواسطه آن تولید کنندگان و ایده پردازان بدون دیدن یکدیگر در یک سنگر مبارزه میکنند. جنگ اسرائیل و فلسطین فقط جنبه نظامی ندارد. داستان حمایت به حنبه های دیگر این جنگ نیز می پردازد.
وی در ادامه گفت: صنایع فرهنگی ابزار دیپلماسی فرهنگی و مهمترین ابزار انتقال پیام در دنیاست. پویش داستان حمایت برای رصد فعالیتها و جریانات جهانی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی برای حمایت از هویت و مظلومیت مردم فلسطین طراحی و اجرا شده است. این نشست برای همفکری در این حوزه رخ داده است. صنایع فرهنگی ابزار دیپلماسی فرهنگی است و برای ایفای نقش جدیتر میتوانیم باهم گفتگو کنیم. هم برای ایجاد اتحاد در میان عموم مردم و هم اینکه انقلاب اسلامی برای صدور پیام خود چگونه از این موج بینالمللی کمک بگیرد.
در ادامه ربابه غزالی عضو کارگروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا افزود: اخبار فلسطین دل هر انسان حقیقت طلب و انسان واقعی را به درد میآورد. با توجه با مباحث گفتمانی در حوزه فرهنگ، محیط باید مناسبسازی شود.
وی در این رابطه افزود: از نظر رهبر معظم انقلاب فرهنگ مانند هواست. هوا باید سالم باشد. اگر از منظر نظر وارد حوزه عمل شویم نسل جوان همراهی میکند. مانند مسئله دفاع از حرم. ساماندهی مد و لباس در حوزه فرهنگ مقاومت، نیاز به صرف زمان و دانش دارد. جریانات دانشگاهی و علمی که به صورت جزیرهای انجام شده باید شبکه سازی شود. در حوزه تمدنسازی اگر نگاه تمدنی وجود نداشته باشد نظام ایجاد نمیشود. پویش داستان حمایت شروع خوبی است اما نیاز به بسترسازی، همایشهای علمی و پژوهشی، مقالات و مسابقات دارد تا دستاورد داشته باشد. حمله هیبرید دشمن باید پاسخ هیبریدی داشته باشد. وقتیکه با استفاده از صنایع فرهنگی و نرم حمله میکند ما نیز باید پاسخ درخور با همان ابزار بدهیم.
علی حیاتی دیگر سخنران نشست مداومت، مدیر مجموعه موکب آرت و از مسئولان هیأت هنر به عنوان فعال بخش خصوصی در تولیدات فرهنگی و هنری موج اعتراضات و محکومیت اسرائیل در دنیا را پر رنگ تر از موج ایرانی آن دانست و علت را در تصور حاکمیتی شدن مسأله فلسطین دانست و گفت: من به عنوان فردی که مجموعه خصوصی دارد و فهمی از اجتماع دارد، نمیتوانم راهکار کلی ارائه بدهم. پس از اتفاقاتی که در غزه و فلسطین افتاد توقعی که از جامعه داشتیم بهصورت حبابی زیاد بود. در سطح حکمرانان و ایده پردازان نظام، موضوع فلسطین بسیار مهم بودهاست و همواره در لایه اول توجه بوده است. لذا ما بهدنبال ظهور و بروز بیشتری بودهایم. اما میبینیم که اوج آن در تهران در ماجرای بیمارستان المعمدانی بود و کمکم این موج از بین رفت. اما در این خصوص تصاویری که در دنیا ارائه میشود متفاوت است. چرا این موج مردمی در آنجا پررنگتر است؟ نیاز به نظر جامعهشناسی دارد اما از نظر من هرچیزی که بیشازحد حاکمیتی شود، مردم آن را به حاکمیت میسپارند
وی در ادامه گفت: باید به این نکته توجه کنیم که ما به تازگی به قیمت هزاران خون پاک، تازه با موضوع فلسطین آشنا میشویم، اینکه فرق غزه و کرانه باختری چیست ؟ تصویر درستی از زندگی مردم فلسطین تا کنون به جوانان ارائه نشده و با نمادهای فلسطینی هنوز کاملاً آشنا نشده ایم. مسأله زبان و یا برخی رفتارهای نژادپرستانه باعث این دوری شده در حالی که نسل جوان با آشنایی نسبت به یک موضوع به آن رغبت پیدا میکند.
این فعال حوزه صنایع فرهنگی در ادامه افزود: تولیدکنندگان محصولات با نماد فلسطین به علت مطمئن نبودن از بازار آن در ایران به نوعی فداکاری میکنند. در حالی که در اروپا هزاران نفر به دنبال چفیه هستند، این نیاز در ایران هنوز وجود ندارد.
محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور و پژوهشگر فلسطین نیز در این باره گفت: در ایران، هنوز مارکت و بازار پر سود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم. آمارها نشان میدهد در دنیا رده سنی ۱۵ الی ۳۰ سال بیشترین هم آوایی را با مسأله فلسطین دارند و هرچقدر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تیک تاک افزایش یابد این دغدغه بیشتر خواهد شد. آمارهای اسرائیل نشان میدهد که هر دقیقه استفاده از اینستاگرام توسط مردم باعث می شود ۱۷ دقیقه بیشتر ضداسرائیلی شوند.
وی در ادامه گفت: این ادعا که فرهنگ باید ساخته شود تا افکار عمومی بیدار شوند و بعد اتفاقی بیفتد زیر سوال رفته است. طوفان الاقصی نشان داد یک اتفاق واقعی خودش میدان هم چیز را فراهم میکند. خشم پساز طوفان الاقصی خشم برساختهی رسانهای نبود، ۲ ۳ هفته بعد از طوفان الاقصی دیگر مجالی برای هشتگ بازیهای غیر از موضوع فلسطین در فضایمجازی وجود نداشت چراکه موضوع عوض شده بود. این خشم از وجود انسان برخاسته بود نه از موج رسانه. امروزه میبینیم شرکت پوما تحت همین فشارهای مردمی اعلام کرد که اسپانسرینگ تیمهای ورزشی اسرائیل را برای سال آینده لغو کرده است. برند زارا پس از نمایش کالکشن و مجموعهای توهین آمیز به شهدای فلسطین، مجبور به عذرخواهی شده و مجموعه خود را با هزینه بسیار جمعآوری میکند.
اصغری در ادامه افزود: درواقع در دنیا میل به مصرف تولیدات خاص فلسطین وجود دارد اما ما داریم مزیت رقابتی خود را گم میکنیم. ما میتوانستیم بدون لکنت درباره گروههای مقاومت صحبت کنیم. موفقیت این بود که روایت فرهنگی و انسانمحور از حزبالله و حماس ارائه بدهیم که جدیترین ضربه را به استکبار جهانی زدند چرا نمیتوانیم محتوا و محصول فرهنگی در این باب تولید کنیم. در آغاز طوفان با انفجار تولید روبهرو بودیم که جهت پیدا نکرد.
مانند آتشفشانی که هرجایی میرود چون جهت ندارد تبدیل به سنگ سرد میشود. نتوانستیم تولیدات طوفان الاقصی را جهت بدهیم. تضمینی نیست که مجدد این خشم مردم برانگیخته شود و باید در مدت موردنظر از آن استفاده میکردیم. در ۲ هفته اخیر مهاجرت به سرزمینهای اشغالی ۳۰۰ درصد افزوده شده درحالیکه در ۲ هفته اول طوفان الاقصی صفر و منفی شده بود و قدر این فرصت برای عملیات دانسته نشد.
مدیر مرکز رصد فرهنگی در ادامه گفت: چهل درصد از ایرانیان میل به مصرف محصول و محتوای متناسب با فلسطین دارند چرا امروز در ترکیه کارگاههای بسیاری محصول فلسطین تولید میکنند که به اروپا و آمریکا ارسال میشود، ولی در ایران همچین چیزی نیست. من تسبیحی با طرح فلسطین دارم که تولید استانبول است که اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و بهویژه هند از این محصولات بسیار استقبال میکنند. به این مارکت اصلاً در ایران پرداخت نشده است.
این پژوهشگر مسأله فلسطین در خصوص هنر فلسطینی گفت: فلسطین سرزمین آفرینش، تلفیق و ادغام است. هنر فلسطین نتیجه همافزایی و تبادل میان فرهنگهای مختلف است. هنر در بحث فلسطین، خط مقدم مقاومت است. از نظر ادوارد سعید که مهمترین آموزگار فلسطین است فلسطین گرانیگاه فرهنگها و تمدنهاست. هنر فلسطینی یک هنر رو به جلو است.. موسیقی فلسطینی پر بسامد ترین موج فلکلر فلسطینی است. مقاومت با زندگی روزمره گره خورده و با افق زندگی معنا مییابد. باید دقت کنیم از سال ۲۰۱۴ به بعد که جنبش بازگشت در درون فلسطین آغاز میشود، ابتدا از نظر هنر و تولیدات شروع میشود تا امروز که به طوفان الاقصی میرسد.
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف کارگروه مد و لباس توسعه تعاملات ایران در حوزه مد و پوشاک با جهان اسلام است. نظام فرهنگی قوی ما میتواند تعامل عالمانه تری با جهان برقرار کند. ما باید به اهمیت مدل مقاومت توجه کنیم. مقاومت نباید به واسطه قطببندیهای سیاسی درک شود بلکه باید با ذات اصلی خود یعنی مقابله با ظالم فراگیر شود.
وی در ادامه افزود: زیستپذیر شدن معنای سیاسی و فرهنگی از طریق مصرف و سبک زندگی اتفاق میافتد و تا جاییکه اصالت این موارد حفظ شود تخدیر وجود نخواهد. همانند عاشورا که زنده است و برساخت و بازنمایی نمیشود.از نظر شهید آوینی حقیقیترین امر در دنیای ما شهادت است و این امر زنده تقلیل به برساخت نمیشود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: ما باید بر روی فشن مقاومت کار کنیم. در همین هفته های گذشته با وجود جنگ حماس با اسرائیل، هفته مد تلآویو هم برگزار شد، با نمادهایی که هم به مسائل داخلی اسرائیل میپرداخت و هم بازنمایی تروریستی از حماس که در واقع باهدف زیستپذیری این بازنمایی مطرح بود. بهعنوان مثال لباس عروسی طراحیشده بود که به سینهی آن تیر خورده است. در اکسپوی دبی نیز پاویون رژیم صهیونیستی ازنظر خلاقیت و نوآوری اول شد. در پاویون رژیم صهیونیستی داستانی از زندگی طراحیشده بود که سلبریتیهای اسرائیلی با استفاده از واقعیت افزوده در اطراف پاویون دیده میشدند و داستانی مشترک با مردم جهان را روایت میکردند که مردم را درنهایت با رقص و تشویق با خود همراه میکردند.
ما مسئله مد و سیاست را نمیتوانیم در ایران بیان کنیم ولی باید گفت که زندگی سیاسی است، تمام مسائل زندگی سیاسی است اما بخش جوان از این تعامل زندگی با سیاست آگاه نیست. باید جبهه حق و باطل بهخوبی تصویر شود و مواضع سیاسی حق روشن شود. طوفان الاقصی بهترین فرصت برای بازسیاسی شدن بهدور از سیاستزدگی است و در واقع طراحان لباس و فشن باید از این سیاسی بودن لذت ببرند.
وی گفت: بر اساس آمارهای اقتصادی، ۹/۵ درصد هزینه خانوار ایرانی صرف سبد فرهنگی به جز آموزش میشود و از میان آن ۵/۷ درصد لباس و ملزومات اکسسوری است اما با توجه به این اهمیت و نسبت مصرف، میزان بودجه جشنواره مد و لباس فجر بسیار بسیار کمتر از نمایشگاه کتاب است.
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم و فرهنگی از مدعوین نشست رویداد مداومت، مسأله فلسطین در ایران را سیاسی عنوان کرد و گفت: این مسأله برای کشورهای همسایه حائز اهمیت تاریخی و در جهان وجههی فرهنگی اجتماعی دارد.
وی درباره بازار محصولات فلسطین محور افزود: ما درکی از بازار محصولات فلسطین در دنیا نداریم. در دنیا برای آن بازار وجود دارد. فلسطین تنها نماد ما برای صدور انقلاب است. ما در جنگ نمادها چه در منطقه چه در جهان و حتی در قضیه فلسطین شکست خورده ایم. مقدمه این امر در حیطه صنایع فرهنگی است. در واقع تا زمانیکه ملزومات سبک زندگی و سبد فرهنگی متناسب با پیام انقلاب نداشته باشیم مانند الگو و نماد، آن را نمیتوانیم صادر کنیم.
وی گفت: جریان طوفان الاقصی را ایران فراگیر نکرد و الجزیره مرجعیت رسانهای ما را گرفت. دنیا تشنه روایت است هر چقدر این روایت ریشه در حماسه داشته باشد پرمخاطب تر است. در جهانی که پر از روایتهای فانتزی از مارول و DC و ابرقهرمانها است، حماسههای واقعی طرفدار بیشتری دارند. دنیا تشنه حماسه و روایت است و هیچ حماسهای قویتر از فلسطین نیست و اگر تولید محصولات و بازار پردازی آن با هویت مقاومت و انقلاب صورت نگیرد فرصت تاریخی تقابل حق و باطل و صدور انقلاب از دست میرود .
صالحی دبیر نشست دیپلماسی صنایع فرهنگی با رویکرد مد و لباس و هویت فلسطین، در انتها به نامگذاری رویداد مداومت اشاره نمود که ترکیبی است از مد، مقاومت و امت که یادآور لزوم مداومت برای زیستپذیر کردن محصولات با هویت مقاومت و ایجاد بازار مصرف و نگاه مشترک جهانی و تمدنی است. صنایع فرهنگی، صنایع سیاسی و قدرت هستند و میتوانند دستاوردهای زیادی را برای انقلاب داشته باشند.
وی درباره این رویداد گفت: این اتفاق در قالب یک رویداد یکروزه با حضور طراحان و ایدهپردازان و برندهای لباس و پوشاک شکل میگیرد تا در طول آن ایدهها برای طراحی و تولید پوشاک و اکسسوری با هویت مقاومت فلسطین، آماده و اجرا شود. داوری، ارزیابی و پوشش رسانهای آثار نیز در انتهای رویداد انجام خواهد شد.
در انتهای نشست برخی از مدعوین از قرارگاه غزه به فعالیت های بین المللی خود در حوزه فرهنگ مقاومت و شکل گیری پویش ۱۰۰۰دانشگاه ضد صهیونیستی اشاره نمودند که با هدف برخورد تمدنی با ظلم ایجاد شده و نیز گزارشی از رایزنی هایی برای پیگیری ابعاد بین المللی پویش داستان حمایت بیان نمودند.
در نهایت از پوستر رویداد مداومت نیز رونمایی شد. گالری عکس
به گزارش خبرگزاری آینهنیوز: نشست تخصصی سفال و سرامیک باحضور مدیران و صاحبنظران دو کشور ایران و چین در این حوزه از جمله، دکتر مهدی مکینژاد، دکتر بهزاد اژدری، شیه چون لونگ (Xie Chun Long )، دکتر حسین سرپولکی، دکتر ابراهیم قاسمی و همچنین دکتر زهرا دستان به عنوان دبیر نشست امروز سه شنبه ۹ آبان به همت گروه هنر شرق پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین و میراث فرهنگی استان جهجیانگ چین در محل تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.
از آنجایی که کشور چین قصد معرفی محصولات هنری خود را داشت، نشست را متفاوت، خلاقانه و در همین راستا با اجرای «گروه موسیقی اویوئه» آغاز کرد که شگفتی حاضرین را همراه داشت. نکته جالب توجه در این گروه موسیقی سازهای آن یعنی ظروف سفالی سلادون، یکی از محصولات «روستای جهجیانگ» بود. نامگذاری این گروه موسیقی نیز بر مبنای صدای «اوو» مانند برخواسته از این ظروف سفالی صورت گرفته است.
هنرمندان این گروه همچنین، اجرای موسیقی مشترکی را همراه با هنرمندان ایرانی که تلفیقی از سازهای سنتی کشور چین و سازهای سه تار و دف از کشور ایران بود به نمایش گذاشتند.
پس از آن زهرا دستان به عنوان دبیر نشست و اولین سخنران، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین اطلاعاتی را درخصوص قدمت هنر مشترک سفالگری بین دو کشور ایران و چین ارائه داد.
جاده ابریشم یک جاده فرهنگی است
مهدی مکینژاد سخنران بعدی این نشست بود که در ابتدای سخنان خود به قدمت دیرینه هنرسفالگری در ایران و چین پرداخته و نزدیکی منطقه زیستی بین دو کشور ایران و چین را زمینهساز تعاملاتی دانست که جاده ابریشم نیز تأثیر بهسزایی در آن داشت. وی در ادامه سخنان خود جاده ابریشم را حلقه اتصال جاده شرق به غرب معرفی کرد و گفت: این جاده یک جاده مبادله کالا نیست بلکه یک جاده فرهنگی است که زندگی در آن جریان دارد. در تاریخ گذشته سه جاده مهم به نامهای جاده طلا متعلق به دوره ساسانی، دیگری جاده ادویه و در آخر جاده ابریشم وجود داشته که کشور ایران در نقطه تلاقی این جادهها واقع بوده است. از طرفی نزدیکی ایران و هم مرزی آن با کشورهایی مانند چین در این منطقه باعث شد تا ایرانیان بتوانند هم در حوزه هنری آموزش دیده و هم در آن اثرگذار باشند.
خاستگاه تکنیک هنر زرین فام ایران بوده است
این عضو هیئت علمی فرهنگستان فرهنگ و هنر، ظروف سرامیک، سلادون و زرینفام را از جمله کالاهای مهم در مبادلات معرفی کرده و آنها را فاخر و کاربردی نامید. وی همچنین به وجود اختلاف نظراتی در خاستگاه تکنیک زرین فام بین اساتید اشاره داشت و خاطرنشان شد: برخی این هنر را از آن مصر و برخی از عراق میدانند در حالی که منشاء اصلی آن ایرانیان بودهاند. چراکه مهمترین ماده اولیه آن نیترات نقره بوده و منبع اصلی آن در ری وجود داشته است که استفاده از این ماده هم مستلزم داشتن پیشینه غنی از دانش بوده که انحصاراً مختص دانشمندانی همچون خیام بوده است. از طرفی پرفسور پوپ نیز معتقد است این ظروف منشاء ایرانی دارند.
مکینژاد در پایان سخنان خود به رسالات موجود قدیمی مرتبط با فن سفال و سرامیک همچون کتابالاسرار، عرالیسالجواهر و نفایس الاطایب و … اشاره داشته و گفت: محتوای موجود در این کتب نیز بر ایرانی بودن خاستگاه تکنیک هنر زرین فام در سفال و سرامیک تأکید دارند.
هنر سرامیک تاریخ ساز و آینده ساز است
بهزاد اژدری سخنران بعدی این نشست بود که ضمن اشاره به اهمیت روابط بین ایران و چین به اهمیت سرامیک پرداخته و این ماده را تاریخ ساز و آینده ساز دانست. وی در ادامه سخنان خود به دلایلی مبنی بر حائز اهمیت بودن این ماده اذعان داشته و به مواردی همچون خواص سرامیک و قابلیتهای بیشمار آن اشاره کرد و گفت: از دیرباز در هر تمدنی و در هر جای این دنیا آثار سرامیکی وجود داشته که فراوانی این ماده و متنوع بودن منابع اولیه آن یکی از دلایل مهم این موضوع بوده است. نکته جالب توجه در خصوص سرامیک این است که این ماده بنا به هر اقلیم نیز میتواند متفاوت باشد که در بسیاری از موارد باستان شناسان از همین طریق توانستند خاستگاه یک ظرف سفالی کشف شده را پیدا کنند. از این جهت بخش عمده دانش باستان شناسی و تاریخ مدیون بر ساختههای سرامیکی است که البته خود باستان شناسان نیز به آن اذعان داشته و معتقدند اگر سرامیک نبود ما از تاریخ تمدن چیزی نمیدانسیتم.
چین و ایران خواهر و برادرند
اژدری همچنین با اشاره به قدمت هنر سرامیک در چین برابر با ۱۵هزار و ایران برابر با ده هزار سال، این دو کشور را خواهر و برادر خوانده و آنها را به لحاظ رتبهبندی کنار یکدیگر قرارداد. وی در ادامه سخنان خود توضیحاتی را در خصوص ارزشهای تولیدی، تجاری و ظرفیتهای سرامیک ارائه داد و گفت: دلیل اصلی که سازمان بین المللی هزاره سوم را هزاره سرامیک نامگذاری کرده است همین مسئله بوده است. به واقع سرامیک مصداق بارز شعر هرچه خوبان دارند تو یک جا داری است. این ماده در حوزه فرهنگ و هنر نیز ظرفیت های بیشماری همچون تولید وسایل روزمره، خلق هنرهای تجسمی در همه گرایشها اعم از نقاشی، خطاطی، تصویرگری و … را دارد. قابلیت کاربری راحت و درمانی آن نیز از دیگر مزایای این ماده است. سرامیک همچنین در باورهای دینی و آئینی (اشاره به آفرینش انسان از گل) نیز از جایگاه ویژهایی برخودار است و به همین علت تاریخی بودن این ماده در بافت وجودی ما نهفته است؛ پس این ماده به عنوان یکی از مهمترین مادهها در حوزه هنر معاصر به شمار میرود.
از اهمیت هنر سرامیک نباید غافل شد
این استاد دانشگاه سخنان خود را اینطور جمعبندی کرد: از اهمیت رویکرد سرامیک نباید عبور کرد و باید به آن پرداخت. در این خصوص پیشنهاداتی نیز برای مسئولین دارم که میتواند به این امر کمک کند. برگزاری رویدادهای مشترک این چنین با هدف رفت و برگشت مطالعات فرهنگی و هنری، تبادل دانشجو در حوزه هنر و صنعت سرامیک بین دو کشور به منظور انتقال تجربیات ارزنده و برگزاری تورهای مشترک فرهنگی با محوریت هنر سرامیک، بین دو تمدن ایران و چین کمک شایانی خواهد بود به رونق هنر سرامیک در ایران.
نقش سیمرغ و ققنوس بر ظروف سفالی سلادون چینی
شیه چون لونگ (Xie Chun Long) سخنران بعدی این نشست در رابطه با کوره سلادون یوئه و جاده ابریشم دریایی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی همچنین در خصوص تاریخچه کوره سلادون و فروش آن به دیگر کشورها در قرون نهم و یازدهم میلادی توضیحاتی را ارائه داد. طبق گفته وی و بر اساس آمار بیشترین ظروف سلادون کشف شده به ترتیب در کشورهای ژاپن، کره جنوبی، تایوان، تایلند، مالزی، اندونزی، فلیپین، هند، عراق، پاکستان، ایران بندر باستانی سیراف، گرگان و جیرفت، عمان، آفریقا، مصر، و سودان بوده است. نکته حائز اهمیت در این آثار کشف شده، ظروف سفالی سلادون در ایران است که در آنها از نمادهایی چون سیمرغ و ققنوس بر روی ظروف استفاده شده بوده است. وی همچنین بخش دوم سخنان خود را به جاده ابریشم دریایی اختصاص داد.
نباید از مهارت هنر هنرمندان ایرانی غافل شد
حسین سرپولکی سخنران بعدی این نشست در رابطه با مروری بر سیر تحول سلادون در ایران توضیحاتی را ارائه داده و قدمت سرامیک در ایران را کهن عنوان کرد. وی با اشاره به عمقی بودن رنگهای ظروف سلادون، هنر ایران در این حوزه را به خاطر عدم کسب مهارت لازم در بخش لعاب ظروف بسیار ضعیف دانسته و گفت: با اینکه جلوههای هنری باستانی ایرانی بازسازی میشود اما کلیه آنها مصنوعی بوده؛ لذا لازم است احیایی بودن لعابها ذکر شود. هرچند بشقاب سلادون نمونه تقلیدی ایرانی از ظروف سلادون چینی است اما مهارت هنر هنرمندان ایرانی را نیز نمیتوان در نظر نداشت.
وی همچنین یکی از علل وجود مشکلات در ظروف ایرانی چینی را بدنه سفالینه آن دانست و کسب مهارت در زمینه لعاب ترانس ظروف را برای ورود به بازار تجاری جهانی ضروری عنوان کرد.
اهمیت ارتباط با چین هم به لحاظ تکنیکی و هم به لحاظ هنری
وی در پایان سخنان خود ارتباط با چین را هم به لحاظ تکنیکی و هم به لحاظ هنری حائز اهمیت دانسته و در خصوص برگزاری نشستهای این چنین گفت: رسالت این نشستها عبور به لحاظ محتوای علمی به سمت برقراری ارتباط بین دانشجویان با مفاهیم علمی است. از رو از کلیه دانشجویان هنر میخواهم که در کنگرههای سرامیک حضور بهم رسانند.
ایران منشاء تحول عظیم هنر سفال و سرامیک
ابراهیم قاسمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ، آخرین سخنران این نشست بود که در خصوص تاریحچه رنگ و لعابهای رنگی در سرامیکهای سنتی توضیحاتی را ارائه داد. این استاد دانشگاه همچنین در خصوص تاریخچه سفال در جهان سخنانی را ایراد و قدمت آن را به عصر یخبندان ارجاع داده و همچنین کشور ایران را منشاء تحول عظیمی در حوزه سفال و سرامیک معرفی کرد.
وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به کاشیهای ساخته شده توسط هنرمندان ایرانی، ایران را مهد تمدن سرامیک دانسته و این کاشیهای سنتی را گواهی بر این مسئله عنوان کرد وی همچنین اذعان داشت در این حوزه رقیبی برای ایران وجود ندارد.
گفتنی است این نشست با بازدید همگان از کارگاه مشترک هنرسفالگری ایران و چین و همچنین آثار سفالی سلادون به پایان رسید.
عکاس: مریم فروزانکیا
پیرو افتتاح رویداد هنری چین، نشست تخصصی با موضوع «سفال و سرامیک در مناسبات هنری ایران و چین»، باحضور مدیران و صاحبنظران دو کشور ایران و چین در این حوزه از جمله، دکتر مهدی مکینژاد، دکتر بهزاد اژدری، شیه چون لونگ (Xie Chun Long )، دکتر حسین سرپولکی، دکتر ابراهیم قاسمی و همچنین دکتر زهرا دستان به عنوان دبیر نشست فردا سه شنبه ۹ آبان به همت گروه هنر شرق پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین و میراث فرهنگی استان جهجیانگ چین در محل فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.
محورهای این نشست عبارتند از:
گفتنی است زمان برگزاری این نشست ساعت ۱۰ الی ۱۲ خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری آینهنیوز و به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر: رویداد هنری با عنوان «سلادون» و با شعار «نسیمی دلنواز از جانب دریاها»، طی مراسمی رسمی و با هدف همکاری و تعاملات فرهنگی هنری میان دو کشور ایران و چین؛ با حضور مجید شاهحسینی رئیس فرهنگستان هنر، محمدعلی رجبی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، چن دینگ شیانگ معاون شهردار نینگ بو و همچنین لواینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین و رئیس فرهنگستان هنر چین به میزبانی فرهنگستان هنر برگزار شد.
رئیس فرهنگستان هنر در ابتدای این مراسم به سخنرانی پرداخته و ضمن اشاره به سابقه دوستی دیرینه و مراوادات فرهنگی و هنری میان دو کشور، حمایت برخی از رژیمهای نوظهور و نامشروع از حامیان غربی فاقد تمدن در منطقه را عاملی برای تبعیض نژادی و به آتش و خون کشیده شدن منطقه غرب آسیا دانست. وی همچنین دیپلماسی فرهنگی و زبان شیوای هنر انقلابی را فراخوانی برای مردم جهان در راستای ارزشهای انسانی، اخلاقی و همچنین پیروی از آیین فتوت و جوانمردی رایج میان دو سرزمین کهن ایران و چین عنوان کرد.
رویداد هنری ایران و چین آغاز جدید روابط فرهنگی هنری دو کشور
مجید شاهحسینی همچنین این رویداد مشترک هنری را نقطه آغازی جدید بر روابط فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین دانست و در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فرهنگستان هنر با تأکید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران موظف است تا از طریق دیپلماسی فرهنگی باب جدیدی را به سوی جهان شرق و هنرمندان چیرهدست آن بگشاید، مقامات چینی را خطاب قرارداده و آنان را طلایهدار هنرمندان سرزمین پهناور چین خواند و همچنین حضورشان را به کهندیار هنرپرور ایران پاسداشت.
حکایت دیرینه دوستی دو کشور ایران و چین
شاهحسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به تعاملات هنری میان دو کشور ایران و چین از طریق جاده ابریشم گفت: همانطور که ملاحظه میکنید، حکایت دوستی میان دو کشور ایران و چین از هزاران سال پیش زبانزد هنرمندان و تاریخنگاران بوده و علاوه بر دانشمندان این دو سرزمین کهن، نقاشان، معماران، بافندگان، نوازندگان، شاعران، سفالگران، نویسندگان و امروز سینماگران ایرانی و چینی، نیز به سهم خود بخشی از این دوستی دیرینه را در مسیر جاده ابریشم فرهنگی به زبان شیوای هنر روایت کردهاند.
وی در پایان، سخنان خود را این طور جمعبندی کرد: مفتخریم که در این رویداد فرهنگی، همزمان با برگزاری نمایشگاه آثار سفالگری سلادون هنرمندان چینی از ایالت جه جیانگ، یادی کنیم از اثر فاخر سینمای ایران «راه آبی ابریشم» که ۱۵ سال قبل به همت هنرمندان سینمای ایران پدید آمد و امروز این اثر سینمایی ارزشمند، سندی بر دوستی دیرینه ایران و چین است. امید که به همت هنرمندان و سینماگران دو کشور فصل تازهای در همکاری فرهنگی و هنری ایران و چین آغاز شود.
آینده روشن طرح مشترک یک پهنه، یک راه
پس از آن چن دینگ شیانگ ـ معاون دبیر کل شهرداری نینگ بو با اشاره به عمق دوستی میان دو ملت ایران و چین به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: امروز اینجا در ایران گرد هم آمدهایم تا در سایه طبیعت بکر و شعرگونه استان جهجیانگ با ظرافتها و زیبایی هنری سلادون چین آشنا شویم.
وی سخنان خود را این طور ادامه داد: رئیس جمهور شی جین پینگ از بنادر باستانی نینگبو به عنوان فسیلهای زندهای یاد کرده است که تاریخ جاده ابریشم باستانی را ثبت میکنند. هزاران سال است که چای چینی، ظروف سلادون و… از بندر نینگبو خارج شده و از طریق جاده ابریشم دریایی به خلیج فارس آمدهاند و با رونق جاده ابریشم دریایی موجبات ترویج تبادلات فرهنگی میان دو ملت و گسترش روابط انسانی را فراهم آوردهاند. چین و ایران در مسیر جاده باستانی ابریشم با یکدیگر آشنا شدند و از یکدیگر آموختهاند و در این راه نینگبو درگاه مهمی به شمار میآید.
این معاون دبیر کل شهرداری نینگ بو ضمن اشاره به دهمین سالگرد طرح مشترک «یک پهنه، یک راه» اظهار داشت: روح باستانی و جدید جاده ابریشم از سویی به تاریخ و از سویی به آینده متصل شده است. حقیقت نشان داده است که ساخت مشترک «پهنه و راه» مطابق با آرزوها و انتظارات کشورهای در مسیر است و آیندهای روشن دارد. هر یک از شهرهای ما در چین و ایران باید در جهت افزایش مبادلات میان دو تمدن باستانی جاده ابریشم تلاش کنند.
سلادون زمینهساز ساخت سازی جدید برای ایجاد دوستی مردمان نینگبو و شهرهای ایران
وی همچنین در پایان سخنان خود، نشست معرفی جاذبههای گردشگری و فرهنگی نینگبو و نمایشگاه ظروف سلادون جیجیانگ را منابع غنی گردشگری استان جهجیانگ با محوریت شهر نینگبو عنوان کرده و سلادون را رسانهایی برای بازگشایی تصویری جدید از تبادلات فرهنگی و گردشگری میان دو کشور دانسته و گفت: باشد تا از سلادون به عنوان نتهای جدید موسیقی بهره گیریم تا سازی جدید برای ایجاد دوستی میان مردم نینگبو و شهرهای ایران بنوازیم.
جاده ابریشم، مسیری برای شناخت و یادگیری چین و ایران
لو اینگچوان ـ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخته و ضمن تشکر صمیمانه از سفارت چین و فرهنگستان هنر ایران برای حمایت قاطع از برگزاری این رویداد با اشاره به تاریخ ارتباط بین دو کشور از طریق جاده ابریشم، این راه را مسیری برای شناخت و یادگیری چین و ایران دانسته و همچنین ترکیب ابریشم چینی و هنر والای پارسی را زمینهایی برای خلق ظرافت فرش ابریشم ایرانی عنوان کرد.
وی در ادامه ظرافت ظروف آبی و سفید را ماحصل ترکیب لعاب کبالت ایران و هنر عالی چین دانسته و گفت: سفالینهها، کاغذ چاپ، باروت و سایر فناوریهای چین از طریق ایران به غربیترین نقاط آسیا و حتی دورترین نقاط اروپا گسترش یافته و همچنین محصولاتی مانند انار، انگور، زیتون، ظروف شیشهای، طلا و نقره و… نیز از مسیر پارسیان و اروپا به چین وارد شده است.
شور و نشاطی مضاعف در تبادلات فرهنگی و همکاری چین و ایران
این مقام مسئول که ریاست فرهنگستان هنر چین را نیز بر عهده دارد میراث مشترک فرهنگی دو کشور که از طریق جاده ابریشم انتشار یافته است را به مردم ایران تقدیم کرده و همچنین اجرای سازهای سنتور، آرخو، پیپا و سایر آلات موسیقی نواخته شده در مراسم افتتاحیه را نیز زمینهساز نمایش تبادلات فرهنگی هنری و تأثیر متقابل آنها میان دو کشور عنوان کرد.
وی در ادامه تبادلات فرهنگی و همکاریهای میان دو کشور را شور و نشاطی مضاعف یافته دانسته و به امضای تفاهمنامههایی در حوزههای متنوعی همچون حفظ میراث فرهنگی، ترجمه آثار ادبی کلاسیک، مطبوعات و نشریات، فیلم و سینما اشاره داشت.
ایران، قطب مهم حمل و نقل تجاری در مسیر جاده ابریشم
معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با اشاره به صدور بیانیههای مشترکی در راستای تبادلات و همکاریهای آتی دو کشور در زمینههای فرهنگی و اجتماعی که در دیدار رئیس جهمور ایران و رئیس جمهور شی جینپینگ حاصل شد اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس جانی دوباره به تبادلات فرهنگی میان دو کشور بخشیده است. در عین حال ایران از قدیمالایام، یک قطب مهم حمل و نقل تجاری در مسیر جاده ابریشم و کشوری مهم در امتداد «یک پهنه، یک راه» بوده است.
طرح تبلیغاتی ایران با عنوان «سلام چین»
وی در خصوص مبادلات فرهنگی میان دو کشور ایران و چین گفت: در حال حاضر تعداد مبادلات فرهنگی میان دو کشور افزایش چشمگیری داشته است. پروژههای سابق بازیابی شدهاند و تعداد گردشگران چینی که وارد ایران میشوند روز به روز رو به افزایش است. اخیرا سازمان ما، طرحی تبلیغاتی را با عنوان «سلام چین» طراحی کردهاند و نهادهای ما با انتشار آن در خارج از مرزها، نه تنها مهماننوازی گرم ما را به گردشگران خارجی ابلاغ میکنند، بلکه این امر به تقویت مبادلات و همکاریهای بینالمللی و یادگیری متقابل تمدنهای جهانی خواهد انجامید.
این مقام مسئول چینی در پایان سخنان خود برگزاری دومین نشست کمیته مشترک فرهنگی چین و ایران را موفقیتآمیز خواند و گفت: بر این باورم که روابط فرهنگی چین و ایران دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد و نتایج جدیدی را به ارمغان خواهد آورد.
افتتاح نمایشگاه سفال و سلادون چین حسن ختام این مراسم بود.
گفتنی است نمایشگاه سفال و سلادون چین از ۹ آبان فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و به مدت یکماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان میتوانند جهت بازدید از این نمایشگاه مؤسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.
پایگاه خبری تحلیلی صنایع خلاق و فرهنگی