تازه‌های خبر
نشست طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس با محوریت رویداد مداومت برگزار شد.

برندهای مد و لباس، حامی فلسطین

هم نشینی صمیمانه طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس با محوریت رویداد مداومت برگزار شد. هم نشینی صمیمانه دبیرخانه رویداد مداومت با فعالان، طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و پوشاک با محوریت رویداد مداومت، مد و مقاومت، یکشنبه سوم دیماه در مجموعه پارسیان جماران برگزار شد. سجاد صالحی دبیر ایران خلاق به عنوان مجری […]

اشتراک گذاری
11 دی 1402
121 بازدید
نویسنده : طاهرهراعی
منبع : ayenenews.ir
کد مطلب : 1141

هم نشینی صمیمانه طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس با محوریت رویداد مداومت برگزار شد.

هم نشینی صمیمانه دبیرخانه رویداد مداومت با فعالان، طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و پوشاک با محوریت رویداد مداومت، مد و مقاومت، یکشنبه سوم دیماه در مجموعه پارسیان جماران برگزار شد.

سجاد صالحی دبیر ایران خلاق به عنوان مجری و میزبان رویداد مداومت در ابتدای صحبت خود به تعالی و پیشرفت کشور به عنوان یکی از مهم ترین اهداف ایران خلاق اشاره نمود و بیان نمود که ما در حوزه اقتصاد فرهنگ نیاز به همدلی و هم‌زبانی داریم. نیاز داریم که بر ایجاد گفتمان تمرکز کنیم. این گفتمان مبتنی بر هم‌فکری و خلق ایده‌های مشترک با دغدغه ایران و هویت ایرانی و اسلامی است.

هم نشینی  طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس  رویداد مداومت ایران خلاق

صالحی در ادامه به موضوع روز دنیا و جنگ نابرابر حق و باطل اشاره نمود و به فعالیت های هنرمندان و تولید کنندگان در سراسر دنیا از هر دو جبهه اشاره نمود و گفت: هنر و رسانه تاثیرگذاری بیشتری دارند. در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی در بعد بین‌الملل، برندهای مختلفی فعال هستند. در ایران هم می‌توان برندها را با این موج جهانی حمایت از فلسطین همراه کنیم از این طریق توسعه محصول و توسعه بازار و توسعه برند ایجاد کنیم و در معادلات جهانی به‌عنوان رسانه اثرگذار باشیم.

وی در خصوص پویش داستان حمایت ادامه داد که ما می‌توانیم با محصولات خود به‌خوبی خود و برند خود را بشناسانیم و با موج جهانی همراه باشیم. ما در پیج story.of.support (داستان حمایت) ۷۰۰ الی ۸۰۰ تولیدکننده در حوزه‌های مختلف صنایع فرهنگی در دنیا شناسایی کردیم. ما در ایران نیز نباید از این موج جهانی غافل بمانیم.  به این منظور رویداد مداومت، مد و مقاومت طراحی شد تا محصولی نوآورانه را وارد زیست‌بوم ‌کنیم تا هویت ارزنده و انسانی فلسطین حفظ شود. این حرکت استمرار و مداومت دارد و در حال حاضر در حوزه پوشاک، لوازم جانبی و دکوراسیون انجام خواهد شد.

دبیر رویداد  به نشست دیپلماسی صنایع فرهنگی به عنوان اولین نشست رویداد مداومت اشاره نمود و گفت: در این جلسه گفت‌وگوهایی درباره چالش‌های این موضوع در حوزه مد و لباس و صنایع فرهنگی انجام شد با این محور که چگونه تقاضای بین‌المللی ایجاد کنیم،  چگونه کشور ما سهمی از بازار بین‌المللی داشته باشد و هم بتوانیم بازار را گسترش دهیم و هم دغدغه فرهنگی خود را ترویج کنیم.

صالحی در این رابطه افزود: رویداد رسانه‌ای  هم تقاضا ایجاد می‌کند و هم نشان دهنده دغدغه فرهنگی ماست. ما با این پویش و رویداد می خواهیم در دنیا شبکه بین‌المللی ایجاد کنیم تا رسانه‌ها به نمایش بگذارند تا از این طریق بازارها گسترش پیدا کند و برند ایرانی در دنیا شناخته شود. در واقع هر نوع فعالیت حمایتی باید ایده‌ برای تجاری سازی داشته باشد. مسأله غزه یک راه ورود به بازاری بزرگ‌تر است. ما می‌توانیم به کشورهای اطراف دراین‌رابطه محصول ارائه بدهیم و به بازار مشترک برسیم و دغدغه های فرهنگی و هویت ساز را نیز ترویج کنیم.

هم نشینی  طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس  رویداد مداومت ایران خلاق

نفیسه شاهی نوری دبیرکارگروه سبک زندگی ستاد فناوری های نرم و فرهنگی از مجریان رویداد مداومت در رابطه با این پویش گفت:

ما با مشاهده فعالیت‌های بین‌المللی برای غزه در دنیا تصمیم گرفتیم عکس‌العملی داشته باشیم و این عکس‌العمل به واسطه پویش مردمی و بین المللی  story.of.support (داستان حمایت) و با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، پویش مد و مقاومت به‌عنوان پویش مداومت شکل گرفت. مد یک رسانه است هر محصول یک تریبون است و ما می‌خواهیم فریادی را برای حمایت از غزه ازین تریبون بلند کنیم.

وی در ادامه گفت: مداومت تنها یک رویداد و پیش رویداد نیست بلکه  رویدادی برای گفتمان سازی مقاومت و مد است. ما بعد ازین رویداد به سراغ حوزه‌های مختلف صنایع خلاق خواهیم رفت تا یک گفتمان واحد به سمت دیپلماسی صنایع خلاق ایجاد کنیم.‌ امروزه می بینیم که صنایع خلاق کارکردهای مختلفی دارد. امروزه اقتصاد خلاق جایگزین اقتصاد نفتی شده و ایران در این زمینه قدرت بسیار دارد و می‌تواند در عرصه‌های مختلف آن ورود کند.

شاهی نوری درباره برگزاری این رویداد افزود: رویداد مداومت یک کارگاه یک‌روزه به‌صورت استارت‌آپ ویکنداست که فعالان بین‌المللی و افراد دارای ایده و برندها در آن طرحی (با محوریت هویت فلسطین)  ارائه می‌دهد و خروجی به‌عنوان یک ماکت و محصول ایجاد می شود که ارزیابی و داوری می‌شود.

 

در ادامه مهسا فرزان از فعالان صنعت مد و پوشاک در خصوص پویش ها با موضع فلسطین گفت: مد و مقاومت ۷۵ سال است که وجود دارد و در ۴۰ سال گذشته خیلی برای آن کاری انجام نشده است. در  سالهای گذشته از نظر بین‌المللی پویش های مختلف داشتیم، مثل پویش مقلوبه و مبارزات زنان در فلسطین اما کمتر توجهی به فلسفه آنها شده است.

وی در ادامه افزود: فعالیت‌های در این زمینه باید دنباله‌دار باشد ،زیرا برگزاری برخی از این رویدادها و نمایشگاه ها خیانت به شرکت‌کنندگان است چراکه ادامه دار و نتیجه دار نیست. روایت ندارد. ما در برگزاری رویدادها باید خط روایی داشته باشیم. باید نتیجه داشته باشیم. در خصوص رویدادها و پویش ها نییز باید به جبهه مقاومت بپردازیم و این پرداختن باید دنباله‌دار باشد، نهادهای دولتی هم حمایت کنند. عاشورا ماندگار شد زیرا روایت دارد.

هم نشینی  طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس  رویداد مداومت ایران خلاق

فرزان در انتها به این نکته اشاره نمود که ما فرهنگ خرید کالای با کیفیت را ایجاد نکرده ایم. ما دغدغه کالای ایرانی را ایجاد نکرده‌ایم. این‌جا وظیفه مدیر و مسئول و انجمن‌هاست. کودک ما باید ببیند با استفاده از کالای ایرانی از خانواده‌اش حمایت می‌کند .

اکرم بایه از فعالان با سابقه صنعت مد و پوشاک و استاد دانشگاه به عدم دسترسی تولیدکنندگان مد و لباس به تبلیغات کارآمد اشاره کرد و گفت: نمایشگاه‌های ما خروجی ندارد. صرفاً رفع تکلیف برای مسئولین است. هدفمند نیست. داوری پیشینی دارد. مخاطب باید انتخاب کند. مخاطب سلیقه تحمیلی را نمی‌پذیرد. ما سال‌ها در نشست ها حرف می‌زنیم ولی به آن توجه نمی‌کنیم که در فضای مجازی چه بستر تبلیغاتی داریم؟

هم نشینی  طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس  رویداد مداومت ایران خلاق

در ادامه برخی از تولید کنندگان و فعالان در صنعت مد و پوشاک مسائلی مطرح نمودند از جمله اینکه می توان با تولید محصولات با حفظ هویت ایرانی و ترکیب آن با هنر یا هویت فلسطینی، حفظ تمدن و تدین و اشتراک فرهنگی و اشتراک داستان آن، مخاطب به اطلاعات عمومی در زمینه فلسطین دست پیدا کند و به تدریج تبدیل به مخاطب نخبگانی بشود.

از سوی دیگر به علت شرایط اجتماعی خاص در ایران، تولید محصولات با هویت فلسطینی ممکن است منجر به ریزش مخاطب شود. اما با تبیلغات و تبیین موج جهانی حمایت از این قضیه دغدغه حمایت از جریان فلسطین را می توان پاسخ داد.

در ادامه مباحثی در خصوص لزوم حمایت سیاسی و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها  و نیز ایجاد نمایشگاه های بین‌المللی و مشکلات ارزی برای صادرات محصولات مطرح شد و بیان شد که برندهای ایرانی در  نمایشگاه های بین المللی، در کنار برندهای مختلف اروپایی یا چینی که سرمایه‌گذاری زیادی برای خود کرده اند، قابلیت رقابت ندارد چون توان چنین هزینه و سرمایه گذاری را ندارد. از طرف دیگر مخاطب ایرانی جذب تبلیغات محصولات خارجی و کاراکترهای آنها می شود.

هم نشینی  طراحان و تولیدکنندگان تاثیرگذار مد و لباس  رویداد مداومت ایران خلاق

صالحی دبیر رویداد ایران خلاق و مجری رویداد مداومت در این نشست به این نکته اشاره نمود که  طبیعت گردش اقتصادی بازار، براساس تقاضای مشتری است و ماتا کنون  کاراکترهای اسلامی و بومی را خام‌فروشی کرده‌ایم. ما نتوانستیم به واسطه هنر و نهادها آن را گسترش دهیم. ما در تولید محصولات با هویت فلسطین نباید نمادها را مستقیم روی لباس کار کنیم. ما می‌توانیم کاراکترها را با نمادهای فلسطینی عجین کنیم تا در ناخودآگاه کودک و در ذهن کودک شکل بگیرد. روی این نمادها باید ایده‌پردازی شود.

وی در ادامه افزود: در هر جای دنیا هر ظلمی واقع شود هر فردی اعم از هر شغلی نسبت‌به این موضوع عکس‌العمل نشان می‌دهد اما در ایران تصور بر این است که در خصوص مسئله فلسطین همواره حاکمیت میزبان رویدادها بوده‌است و نقش داوطلبانه مردم دراین‌میان کم‌رنگ است. در واقع دولت از این موضوع حمایت می‌کنند و رسانه دارد اما در دنیا مردم پیش‌قدم هستند و جریان‌های مردمی به‌دنبال ابراز احساسات هستند.

صالحی در انتها به این نکته اشاره نمود که ما محصولی خلق می‌کنیم که رسانه ایجاد کنیم. ما زبان کشورهای مختلف را بلد نیستیم اما محصول من با یک زبان مشترک حمایت من را نشان می‌دهد ما رویداد مداومت را با محوریت فلسطین شروع کردیم و می‌خواهیم به واسطه منشاء بین‌المللی و توسعه بازار ایده‌پردازی به تولید محصولات جدید کمک کنیم . ما فارغ از بدنه حاکمیت در گفتگو ها و نشست ها به دنبال راهکاری هستیم که رسانه داخلی و بین المللی ایجاد کنیم تا از این طریق فعالان صنایع خلاق و فرهنگی از هر طیفی بتوانند با یکدیگر هم افزایی کرده و در آینده نیز بتوان موضوعات بومی را در بعد بین المللی رسانه کرده و بازارهای مشترک و جدید ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *