تازه‌های خبر
نمایشگاه سفال و سلادون کشور چین

رویداد هنری ایران و چین، نسیمی دلنواز از جانب دریاها

رویداد هنری ایران و چین، صبح امروز دوشنبه 8 آبان، طی مراسمی رسمی و با حضور تنی چند از مسئولین دو کشور ایران و چین افتتاح شد.
اشتراک گذاری
08 آبان 1402
100 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : فرهنگستان هنر
کد مطلب : 999

به گزارش خبرگزاری آینه‌نیوز و به نقل از روابط‌ عمومی فرهنگستان هنر: رویداد هنری با عنوان «سلادون» و با شعار «نسیمی دلنواز از جانب دریاها»، طی مراسمی رسمی و با هدف همکاری‌ و تعاملات فرهنگی هنری میان دو کشور ایران و چین؛ با حضور مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر، محمدعلی رجبی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، چن دینگ شیانگ معاون شهردار نینگ بو و همچنین لواینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین و رئیس فرهنگستان هنر چین به میزبانی فرهنگستان هنر برگزار شد.

رئیس فرهنگستان هنر در ابتدای این مراسم به سخنرانی پرداخته و ضمن اشاره به سابقه دوستی دیرینه و مراوادات فرهنگی و هنری میان دو کشور، حمایت برخی از رژیم‌های نوظهور و نامشروع از حامیان غربی فاقد تمدن در منطقه را عاملی برای تبعیض نژادی و به آتش و خون کشیده شدن منطقه غرب آسیا دانست. وی همچنین دیپلماسی فرهنگی و زبان شیوای هنر انقلابی را فراخوانی برای مردم جهان در راستای ارزش‌های انسانی، اخلاقی و همچنین پیروی از آیین فتوت و جوانمردی رایج میان دو سرزمین کهن ایران و چین عنوان کرد.

رویداد هنری ایران و چین آغاز جدید روابط فرهنگی هنری دو کشور

مجید شاه‌حسینی همچنین این رویداد مشترک هنری را نقطه آغازی جدید بر روابط فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین دانست و در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فرهنگستان هنر با تأکید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران موظف است تا از طریق دیپلماسی فرهنگی باب جدیدی را به سوی جهان شرق و هنرمندان چیره‌دست آن بگشاید، مقامات چینی را خطاب قرارداده و آنان را  طلایه‌دار هنرمندان سرزمین پهناور چین خواند و همچنین حضورشان را به کهن‌دیار هنرپرور ایران پاسداشت.

حکایت دیرینه دوستی دو کشور ایران و چین

شاه‌حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به تعاملات هنری میان دو کشور ایران و چین از طریق جاده ابریشم گفت: همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، حکایت دوستی میان دو کشور ایران و چین از هزاران سال پیش زبانزد هنرمندان و تاریخ‌نگاران بوده و علاوه بر دانشمندان این دو سرزمین کهن، نقاشان، معماران، بافندگان، نوازندگان، شاعران، سفالگران، نویسندگان و امروز سینماگران ایرانی و چینی، نیز به سهم خود بخشی از این دوستی دیرینه را در مسیر جاده ابریشم فرهنگی به زبان شیوای هنر روایت کرده‌اند.

وی در پایان، سخنان خود را این طور جمع‌بندی کرد: مفتخریم که در این رویداد فرهنگی، همزمان با برگزاری نمایشگاه آثار سفالگری سلادون هنرمندان چینی از ایالت جه جیانگ، یادی کنیم از اثر فاخر سینمای ایران «راه آبی ابریشم» که ۱۵ سال قبل به همت هنرمندان سینمای ایران پدید آمد و امروز این اثر سینمایی ارزشمند، سندی بر دوستی دیرینه ایران و چین است. امید که به همت هنرمندان و سینماگران دو کشور فصل تازه‌ای در همکاری فرهنگی و هنری ایران و چین آغاز شود.

آینده‌ روشن طرح مشترک یک پهنه، یک راه

پس از آن چن دینگ شیانگ ـ معاون دبیر کل شهرداری نینگ بو با اشاره به عمق دوستی میان دو ملت ایران و چین به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: امروز اینجا در ایران گرد هم آمده‌ایم تا در سایه طبیعت بکر و شعرگونه استان جه‌جیانگ با ظرافت‌ها و زیبایی هنری سلادون چین آشنا شویم.

وی سخنان خود را این طور ادامه داد: رئیس جمهور شی جین پینگ از بنادر باستانی نینگ‌بو به عنوان فسیل‌های زنده‌ای یاد کرده است که تاریخ جاده ابریشم باستانی را ثبت می‌کنند. هزاران سال است که چای چینی، ظروف سلادون و… از بندر نینگ‌بو خارج شده و از طریق جاده ابریشم دریایی به خلیج فارس آمده‌اند و با رونق جاده ابریشم دریایی موجبات ترویج تبادلات فرهنگی میان دو ملت و گسترش روابط انسانی را فراهم آورده‌اند. چین و ایران در مسیر جاده باستانی ابریشم با یکدیگر آشنا شدند و از یکدیگر آموخته‌اند و در این راه نینگ‌بو درگاه مهمی به شمار می‌آید.

این معاون دبیر کل شهرداری نینگ بو ضمن اشاره به دهمین سالگرد طرح مشترک «یک پهنه، یک راه» اظهار داشت: روح باستانی و جدید جاده ابریشم از سویی به تاریخ و از سویی به آینده متصل شده است. حقیقت نشان داده است که ساخت مشترک «پهنه و راه» مطابق با آرزوها و انتظارات کشورهای در مسیر است و آینده‌ای روشن دارد. هر یک از شهرهای ما در چین و ایران باید در جهت افزایش مبادلات میان دو تمدن باستانی جاده ابریشم تلاش کنند.

سلادون زمینه‌ساز ساخت سازی جدید برای ایجاد دوستی مردمان نینگ‌بو و شهرهای ایران

وی همچنین در پایان سخنان خود، نشست معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی نینگ‌بو و نمایشگاه ظروف سلادون جی‌جیانگ را منابع غنی گردشگری استان جه‌جیانگ با محوریت شهر نینگ‌بو عنوان کرده و سلادون را رسانه‌ایی برای بازگشایی تصویری جدید از تبادلات فرهنگی و گردشگری میان دو کشور دانسته و گفت: باشد تا از سلادون به عنوان نت‌های جدید موسیقی بهره گیریم تا سازی جدید برای ایجاد دوستی میان مردم نینگ‌بو و شهرهای ایران بنوازیم.

جاده ابریشم، مسیری برای شناخت و یادگیری چین و ایران

لو اینگ‌چوان ـ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخته و ضمن تشکر صمیمانه از سفارت چین و فرهنگستان هنر ایران برای حمایت قاطع از برگزاری این رویداد با اشاره به تاریخ ارتباط بین دو کشور از طریق جاده ابریشم، این راه را مسیری برای شناخت و یادگیری چین و ایران دانسته و همچنین ترکیب ابریشم چینی و هنر والای پارسی را زمینه‌ایی برای خلق ظرافت فرش ابریشم ایرانی عنوان کرد.

وی در ادامه ظرافت ظروف آبی و سفید را ماحصل ترکیب لعاب کبالت ایران و هنر عالی چین دانسته و گفت: سفالینه‌ها، کاغذ چاپ، باروت و سایر فناوری‌های چین از طریق ایران به غربی‌ترین نقاط آسیا و حتی دورترین نقاط اروپا گسترش یافته و همچنین محصولاتی مانند انار، انگور، زیتون، ظروف شیشه‌ای، طلا و نقره و… نیز از مسیر پارسیان و اروپا به چین وارد شده است.

شور و نشاطی مضاعف در تبادلات فرهنگی و همکاری‌ چین و ایران

این مقام مسئول که ریاست فرهنگستان هنر چین را نیز بر عهده دارد میراث مشترک فرهنگی دو کشور که از طریق جاده ابریشم انتشار یافته است را به مردم ایران تقدیم کرده و همچنین اجرای سازهای سنتور، آرخو، پیپا و سایر آلات موسیقی نواخته شده در مراسم افتتاحیه را نیز زمینه‌ساز نمایش تبادلات فرهنگی هنری و تأثیر متقابل آن‌ها میان دو کشور عنوان کرد.

وی در ادامه تبادلات فرهنگی و همکاری‌های میان دو کشور را شور و نشاطی مضاعف یافته دانسته و به امضای تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های متنوعی همچون حفظ میراث فرهنگی، ترجمه آثار ادبی کلاسیک، مطبوعات و نشریات، فیلم و سینما اشاره داشت.

ایران، قطب مهم حمل و نقل تجاری در مسیر جاده ابریشم

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با اشاره به صدور بیانیه‌های مشترکی در راستای تبادلات و همکاری‌های آتی دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی که در دیدار رئیس جهمور ایران و رئیس جمهور شی جین‌پینگ حاصل شد اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس جانی دوباره به تبادلات فرهنگی میان دو کشور بخشیده است. در عین حال ایران از قدیم‌الایام، یک قطب مهم حمل و نقل تجاری در مسیر جاده ابریشم و کشوری مهم در امتداد «یک پهنه، یک راه» بوده است.

طرح تبلیغاتی ایران با عنوان «سلام چین»

وی در خصوص مبادلات فرهنگی میان دو کشور ایران و چین گفت: در حال حاضر تعداد مبادلات فرهنگی میان دو کشور افزایش چشمگیری داشته است. پروژه‌های سابق بازیابی شده‌اند و تعداد گردشگران چینی که وارد ایران می‌شوند روز به روز رو به افزایش است. اخیرا سازمان ما، طرحی تبلیغاتی را با عنوان «سلام چین» طراحی کرده‌اند و نهادهای ما با انتشار آن در خارج از مرزها، نه تنها مهمان‌نوازی گرم ما را به گردشگران خارجی ابلاغ می‌کنند، بلکه این امر به تقویت مبادلات و همکاری‌های بین‌المللی و یادگیری متقابل تمدن‌های جهانی خواهد انجامید.

این مقام مسئول چینی در پایان سخنان خود برگزاری دومین نشست کمیته مشترک فرهنگی چین و ایران را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: بر این باورم که روابط فرهنگی چین و ایران دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد و نتایج جدیدی را به ارمغان خواهد آورد.

افتتاح نمایشگاه سفال و سلادون چین حسن ختام این مراسم بود.

گفتنی است نمایشگاه سفال و سلادون چین از ۹ آبان فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه مؤسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.

نوشته‌های مرتبط

سلادون سفالینه‌‌ایی به مثابه ساز
نشست تخصصی سفال و سرامیک در رویداد هنری ایران و چین

سلادون سفالینه‌‌ایی به مثابه ساز

نخستین رویداد بین المللی مُد و پوشاک خلاق
نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران میزبان نخستین رویداد مُد و پوشاک خلاق

نخستین رویداد بین المللی مُد و پوشاک خلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *