تازه‌های خبر
اولین سکوی فروش برای دسترسی کالای حجاب

نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی

اولین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی با عنوان هدی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز چهارشنبه ۲۱ تیر همزمان با روز عفاف و حجاب فعالیت خود را آغاز کرده و بازدید از این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۲۶ تیر ادامه داشت.
اشتراک گذاری
28 تیر 1402
105 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : آیینه نیوز
کد مطلب : 492

به گزارش آیینه نیوز: به نقل از دبیرخانه رویداد ایران خلاق به منظور تهیه خبر و مصاحبه راهی نمایشگاه می‌شویم. تمام مسیر بلوار کشاورز تا سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پیاده طی می‌کنیم. حُرم گرمای تابستان تا عمق وجودمان نفوذ کرده.

به نمایشگاه می‌رسیم، عکاسی دسته‌جمعی نوجوانان چادری به همراه مربی‌شان مقابل در نمایشگاه با کاغذهای در دستشان که عبارت “من حجاب را دوست دارم” رویشان درج شده، توجهمان را جلب می‌کند.

از میانشان عبور می‌کنیم خیل جمعیت حاضر در نماشگاه آن هم در آن ساعت اوج گرما غافلگیرمان می‌کند. اتاق بازی که در ابتدای نمایشگاه قرار دارد هم، کودکان حاضر در این بخش همراه با مربی خود حسابی مشغول بازی هستند و شور و نشاط خاصی به نمایشگاه بخشیده‌اند.

پرس و جو که میکنیم و متوجه می‌شویم دست اندرکاران نمایشگاه بخشی از فضای آن را به عنوان خانه بازی به کودکان اختصاص داده‌اند تا مادرانشان با فراغ بال به بازدید و خرید از نمایشگاه بپردازند.

غرفه‌ها را از نظر می‌گذرانیم همه نوع محصولی به چشم می‌خورد منجمله محصولات بسیار زیبای صنایع دستی بروجرد، در این میان اما تابلوهای سوزن دوزی‌شان که هنر سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان را برایمان تداعی می‌کند جلوه خاصی به غرفه‌شان بخشیده است.

به ستاد اجرایی نمایشگاه می‌رسیم و داخل می‌شویم، می‌گوییم از ایران خلاق برای ‌تهیه خبر آمده‌ایم به گرمی از ما استقبال می‌کنند، می‌نشینیم پس از مدتی آقای اصفهانی نایب رئیس انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب از راه می‌رسد و مقابل ما می‌نشیند. مصاحبه آغاز می‌شود.

نمایشگاه هدی با محوریت دختران

اصفهانی به عنوان مقدمه در خصوص برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران اسلامی هدی به خبرنگار ایران خلاق می‌گوید: نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی با محوریت دختران و با مشارکت اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب فعالیت خود را آغاز کرد.

از آنجایی که محوریت اصلی این نمایشگاه دختران بوده است تمام سعی خود را بر این داشته‌ایم که با قدرت، کلیه  محصولاتی که با این قشر مرتبط بوده است را در این نمایشگاه عرضه کنیم اما در این میان با مشکلاتی هم مواجه شدیم از جمله عدم حضور برخی از نمانام‌های شناخته شده حوزه حجاب و عفاف به دلیل تداخل زمانی برگزاری نمایشگاه هدی و رویدادهای ایشان و سایر مواردی از این دست.

از دیگر مشکلات ما مواجهه با مشکل تأمین کالا بود، از آنجایی که زمان برگزاری این نمایشگاه تقریبا نزدیک به فرارسیدن ایام ماه محرم بود ما با عرضه محدود محصولات حوزه پوشاک ایرانی اسلامی خصوصا محصولات مرتبط با حجاب توسط غرفه‌دارن مواجه شدیم چراکه اکثر تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه، محصولات خود را از قبل به صورت عمده پیش‌فروش کرده بودند و همین امر باعث شد محصولات عرضه شده در این نمایشگاه از تنوع کمتری برخوردار باشند.

 

غرفه‌های حاضر در نمایشگاه هدی

وی همچنین در خصوص تعداد غرفه‌داران این نمایشگاه گفت: غرفه‌ها روی هم رفته ۵۴ عدد بوده است که از این میان ۴ غرفه با عرضه محصولات حوزه پوشاک ایرانی اسلامی توسط شهرداری و سایر غرفه‌داران توسط انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب معرفی شده‌اند، همگی از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی بوده که از میان آنها ۶ غرفه به عرضه مستقیم محصولات نوجوانان اختصاص دارد. در این میان ما چند غرفه هم برای زنان سرپرست خانه‌وار در نظر گرفته‌ایم.

میزان اشتغال‌زایی از جمله معیارهای انتخاب غرفه‌داران

نایب رئیس انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب در خصوص نحوه و معیار انتخاب غرفه‌داران اولین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی گفت: ما در این نمایشگاه سعی داشته‌ایم گلچینی از تولیدکنندگان حوزه پوشاک ایرانی اسلامی را گرد هم آوریم.

لازمست خاطرنشان کنم تمامی غرفه‌دارانی که توسط ما معرفی شده‌اند، برای ما شناخته شده و دارای پرونده هستند که از بین بیش از ۹۰ در خواست برای حضور و ثبت نام در نمایشگاه تنها ۵۰ مورد از ایشان موفق شده‌اند امتیازات لازم جهت حضور در این نمایشگاه را از کمسیون ارزشیابی که دارای شاخصه‌هایی مختص به خود هست را دریافت کنند.

وی ادامه داد: بالاترین امتیاز کمسیون ارزشیابی مختص کسانی بوده است که در مرحله اول تولید کننده بوده یعنی خودشان واسطه نباشند، شناخته شدن نشان ایشان از دیگر شاخصه‌ها بوده است، شاخص دیگر تولید محصول با کیفیت و قابل ارائه بوده است و مهمترین شاخصه در حوزه تولید، این بود که بیشترین اشتغال‌زایی را داشته و دارای کارگاه‌هایی بالاتر از ۵ نفر باشند.

به عنوان مثال یکی از غرفه‌های انتخابی ما در حال حاضر، کارگاهی با متراژی برابر ۱۰۰۰ متر بوده که برای ۸۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات حوزه حجاب در کشور به شمار می‌آید همچنین به خارج از کشور هم صادرات دارد. در این میان تولیدکنندگانی هم داریم که به صورت خانگی به تولید و عرضه محصول مشغول هستند که ویژگی مشترک همه غرفه‌داران تولید کننده بودن آنان است.

 

نمایشگاه هدی، نمایشگاه محرم نیست

وی همچنین در خصوص میزان محصولات مرتبط با ایام محرم گفت: در حال حاضر تنها ۲۵درصد از محصولات عرضه شده با ایام محرم تناسب دارد، از جمله اختصاص دادن غرفه برای فروش کتیبه و پرچم، عرضه لباس سیاه برای تمام گروه‌های سنی بزرگسال، نوجوان حتی نوزادان، هم برای دختران و هم برای پسران، فروش روسری سیاه توسط نامداران حوزه فروش روسری، همچنین عرضه عبا و چادر در انواع مختلف و …

البته لازم به ذکر است یادآوری کنم نمایشگاه هدی، نمایشگاه محرم نیست اما به دلیل نزدیک بودن به ایام محرم این انتظار از سوی مخاطب بود که محصولات مرتبط با این ایام را هم عرضه کنیم و ما هم این نکته را مد نظر داشته‌ایم.

 

استقبال پر شور نوجوانان ما را شگفت‌زده کرد

اصفهانی در خصوص میزان استقبال مخاطبین و کالاهای پرفروش محصولات گفت: باید بگویم استقبال مخاطبین از این نمایشگاه خیلی بیشتر از آن‌ چیزی بود که ما و غرفه‌داران پیش‌بینی کرده بودیم خصوصاً حضور پررنگ نوجوانان در نمایشگاه هدی ما را شگفت‌زده کرد به صورتی که غرفه‌داران حوزه نوجوان ما فروش بسیار خوبی داشته‌اند. حجم استقبال در دو روز پنج‌شنبه و جمعه به حدی زیاد بود که خیابان حجاب تنها برای عبور یک ردیف ماشین جا داشت.

پوشش خوب خبری عامل مؤثر استقبال زیاد مخاطبین

نایب رئیس انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب درخصوص دلایل استقبال مخاطبین نمایشگاه هدی گفت:  پوشش خوب خبری خصوصاً توسط صدا و سیما و نصب بیش از ۱۰۰ بنر تبلیغاتی توسط شهرداری در سطح شهر از جمله دلایل استقبال مخاطبین بوده است.

 

 کالاهای پرفروش

وی همچنین در خصوص کالاهای پرفروش تصریح کرد: با توجه به اینکه ما به صورت روزانه آمار فروش را از غرفه‌داران جویا می‌شویم باید بگویم از جمله کالاهای پر فروش در این نمایشگاه محصولاتی با رنگ سیاه هستند.

 

برگزاری رایگان سلسله کنفرانس‌های آموزشی و نذر دوخت رایگان چادر

اصفهانی در خصوص سایر برنامه‌های نمایشگاه گفت: نمایشگاه هدی علاوه بر عرضه محصولات حوزه پوشاک ایرانی اسلامی بخش‌های دیگری هم داشت از جمله در نظر گرفتن مکانی برای برگزاری رایگان سلسله کنفرانس‌های آموزشی با موضوعاتی مانند: بهینه سازی طراحی محصول، چگونگی نوشتن بوم کسب و کار، هویت سازی برند و همچنین پیش رویداد لباس تراز ایرانی که با استقبال مخاطبین همراه بود.

یکی از دیگر بخش‌های ویژه ما بخش نذر دوخت چادر رایگان است به این صورت که عزیزانی که پارچه چادر خود را از غرفه‌های این نمایشگاه تهیه کرده باشند می‌توانند از ارائه خدمات دوخت چادر سنتی ما بهره‌مند شوند.

نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی سکوی فروشی برای سهولت دسترسی

وی در پایان سخنان خود برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه هدی را لازم و ضروری دانسته و گفت: حضور تولیدکنندگان محصولات حوزه حجاب و عفاف را از جمله نقاط قوت کنترل و کاهش قیمت این محصولات در بازار می‌دانم. همچنین از آنجایی که ما سکوی فروش تخصصی محصولات حوزه حجاب و عفاف را نداریم برای رفع نیاز مخاطبین محصولات این حوزه نیازمند وجود مکانی برای عرضه اختصاصی محصولات حجاب و عفاف هستیم، لذا ایجاد سکوهای فروش این دسته از محصولات می‌تواند اقدامی در راستای سهولت دسترسی مخاطبین حوزه حجاب و عفاف باشد. به همین خاطر مقرر شده تا نمایشگاه هدی از این پس به صورت فصلی، در مکان‌های مختلف و با هدف تسهیل در دسترسی مخاطبین به محصولات حوزه حجاب و عفاف برگزار شود.

 

خداحافظی می‌کنیم، از ستاد اجرایی که خارج می‌شویم صدای اذان مغرب فضا را پر کرده است. با توجه به تاریک شدن و کاهش دما به جمعیت بازدید کننده اضافه شده، به سختی از میان جمعیت عبور می‌کنیم پیش از خروج بار دیگر پوستر نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی را از نظر می‌گذرانیم، صدای اذان همچنان به گوش می‌رسد، برای موفقیت دست‌اندرکاران برگزارکننده نمایشگاه دعا می‌کنیم و از آن خارج می‌شویم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *