تازه‌های خبر
برگزاری اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه

دستان خالی صنایع فرهنگی ایران در عرصه سوغات زائر

یک مقام مسئول در اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه گفت: دستان ما در عرصه سوغات زائرین اربعین خالی است.
اشتراک گذاری
31 مرداد 1402
99 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : آینه نیوز
کد مطلب : 704

به گزارش خبرنگار اعزامی آینه نیوز: هشتمین دوره جایزه فیروزه که در بخش‌های ایده‌های استارتاپی، کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای تجاری شده با هدف حمایت از کالاها و محصولات فرهنگی با الگوی ایرانی و اسلامی، در قالب های اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار و هدایای فرهنگی برگزار شده بود، امروز مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد.

سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساعت ۱۰ صبح امروز میزبان مسئولین و مدیرانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق کارآفرینی امید، شورای انقلاب فرهنگی و … همچنین فعالان صنایع فرهنگی بود که از سراسر ایران در اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه شرکت داشتند.

صدور ۲۰۰مجور برای فعالین صنایع فرهنگی

پس از اجرای سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌‌ها و فعالیت‌های فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی پس از عرض خیرمقدم و خوش‌آمدگویی به حاضرین و فعالین صنایع فرهنگی ضمن اشاره به ارائه خدماتی به فعالین این عرصه در قالب بسته‌های آموزشی و حمایتی از صدور مجوز به ۲۰۰ فعال صنایع فرهنگی تا پایان سال جاری خبر داد.

اراده و عزم ملی دولت و فعالین صنایع فرهنگی ضروری است

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد سخنران بعدی این مراسم، ضمن اشاره به شرکت ۳۰۰ نفر از فعالین صنایع فرهنگی در هشتمین دوره جایزه فیروزه گفت: یکی از وظایف ما شناسایی ظرفیت‌های فعالین حوزه صنایع فرهنگی و شکل بخشیدن به بازار آن‌ها برای نیل به تولیدات خوب ایرانی و ملی است؛ لذا برای این مهم هم دولت و هم فعالین این عرصه باید اراده و عزم ملی داشته باشند.

وی همچنین در خصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع فرهنگی گفت: یکی از فعالیت‌های حال حاضر ما برای کمک بیشتر به فعالین عرصه صنایع فرهنگی، شناسایی نمایشگاه‌های این عرصه در سطح بین‌المللی و آماده‌سازی مقدمات حضور افراد یا محصولات آنان در این دست از نمایشگاه‌ها است.

ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور

نعمت اله رضایی مدیرعامل صندوق کار آفرینی امید سخنران بعدی این مراسم بود. وی درابتدای سخنان خود گفت: اقتصاد سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات را تشکیل داده است، که عمده فشار با رقم ۶ تا ۱۱درصد سهم کشاورزی بوده و مابقی آن نیز از آن صنعت و خدمات می‌باشد. لذا اگر بخواهیم فشار وارد آمده را از روی کشاورزی و آب خاک این کشور برداریم، باید بخش‌های دیگری چون خدمات و صنعت‌ را با هدف تولیدات محصولات فرهنگی و صنایع مورد حمایت قرار دهیم. کشور ایران به لحاظ تمدن کهن ظرفیت بالایی را هم در افزایش ثروت و هم در زمینه اشتغال دارا می‌باشد. از این رو ما در سال گذشته بیش از یک میلیون شغل ایجاد کردیم. مشاغلی که بیش از ۸۰درصد آن را کارگاه‌های کوچک و خورد تشکیل داده‌اند. ما همچنین بیش از ۱۰۶هزار شغل را مورد حمایت صندوق کارآفرینی قرار داده‌ایم؛ لذا باتوجه به شرایط موجود باید به سمت طرح‌های خورد، کوچک و متوسط برویم.

مدیرعامل صندوق کار آفرینی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به در دسترس قراردادن بیش از صدهزار محصول ایرانی اسلامی در حوزه نوشت‌افزار به مصرف کنندگان خاطرنشان کرد: صندوق کار آفرینی تمام برگزیدگان این جشنواره را مورد حمایت خود قرار خواهد داد.

ما در عرصه سوغات زائر دستمان خالی است

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور آخرین سخنران اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه بود.

وی ضمن اشاره به آغاز سفرهای اربعین و ارتباط آن با صنایع فرهنگی گفت: همزمان با آغاز حرکت جهانی اربعین بزرگترین چالش ما در مرزهای ایلام و مهران سوغات زوار است. در سال گذشته بیش از ۶۴درصد از زوار این مرز را برای خروج از ایران انتخاب کرده‌اند. آمار، ارقام و انگاره‌ها اما امسال بالای ۷۰ درصد است. از این بین معمولاً ۳درصد بیشتر از افرادی که از مرز مهران به سمت عراق حرکت می‌کنند از همین مرز بازمی‌گردند؛ اما ما در عرصه سوغات زائر دستمان خالی است، عرصه‌ایی که می‌تواند علاوه بر ایجاد هزاران شغل در کشور ما باشد، می‌تواند هزاران پیام فرهنگی و معنوی را به کودک و نوجوان ایرانی منتقل کند. عزیزان ما در حوزه هدایای فرهنگی با چالش جدی مواجه هستیم. ما در مزرهای خود فرصتی برای ارائه محصولات فرهنگی نداریم.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به برگزاری هشتمین دوره جایزه فیروزه گفت: جشنواره‌ها باید از داد و ستد اثر و جایزه خارج شوند. برای اصلاح رویه جشنواره‌ها راه حل وجود دارد. این جشنواره خودش راه حل است و ما نیز باید نقش ستادیمان را جدی بگیریم، باید جایزه فیروزه را جدی بگیریم.

رونمایی از سامانه صدور مجوز برای فعالین صنایع فرهنگی

گفتنی است در این مراسم از سامانه صدور مجوز مؤسسات تک‌منظوره صنایع فرهنگی به آدرس https://www.mojavez.ir/  نیز رونمایی شد. طبق گفته اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، کلیه فعالین عرصه صنایع فرهنگی می‌توانند با مراجعه به این سامانه به منظور درخواست مجوز، اقدامات لازم را جهت ثبت‌نام انجام دهند.

اعلام اسامی برگزیدگان و اهدای جوایز حسن ختام هشتمین دوره جایزه فیروزه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *