تازه‌های خبر
رئیس جمهور ایران با دستانی پر، از نیویورک بازگشت

سوغاتی‌ رئیسی؛ از جنس فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران

پس از پیگیری‌های مستمر، سرانجام مجموعه‌ای ارزشمند از میراث فرهنگی و تمدنی کشور، از آمریکا تحویل گرفته و شب گذشته توسط رئیسی به ایران بازگردانده شد.
اشتراک گذاری
31 شهریور 1402
35 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : آینه‌نیوز
کد مطلب : 821

به گزارش آینه نیوز: بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از سوغاتی‌هایی از جنس فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران توسط آیت الله رئیسی، در بازگشت از سفر آمریکا، برای مردم ایران خبر داد.

این سوغاتی‌های فرهنگی به دوره پادشاهی داریوش اول تعلق داشته و در سال ۱۳۱۱ در محل باروی تخت جمشید کشف شده بوده است و شامل ۳۵۰۶ لوح هخامنشی بوده که از زمان پهلوی از کشور خارج شده و سرانجام پس از رایزنی‌های صورت گرفته، توسط رئیس جمهور به کشور بازگردانده شده است.

محتوای الواح نیز به راه‌ها، مدیریت منابع، مایحتاج زندگی مردم، روابط اجتماعی، دستمزدها و اقتصاد جامعه در دوران هخامنشی اشاره دارد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگردی نیز در این باره گفت: پیگیری‌های مستمر نتیجه داد و سرانجام ۹ صندوق، که هر کدام به وزن ۷۵ کیلوگرم و شامل مجموعه‌ای ارزشمند از میراث فرهنگی و تمدنی کشور است، از آمریکا تحویل گرفته شد.

پیش از این نیز علی دارابی معاون میراث فرهنگی از بازپس‌گیری ۲۰هزار شیء فرهنگی-تاریخی منجمله الواح هخامنشی که برای مطالعه در اختیار مؤسسه شیکاگو قرار گرفته، خبر داده بود.

گفتنی است آغاز عملیات بازگردان این اشیاء تاریخی از اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده؛ اما آمریکا در مردادماه ۱۴۰۱ مانع از بازپس‌ فرستادن آن‌ها شده است. طی آخرین پیگیری‌های انجام شده توسط معاون فرهنگی صنایع دستی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۲، آمریکا قرار است این آثار فرهنگی-تاریخی را نیز به زودی به کشور بازگرداند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *