تازه‌های خبر
نگار هنرهای دستی در این روستا که با عاشقانه هایی به زبان ترکی همراه است

صنایع دستی روستای سربیشه در گچساران پیوند عشق و هنر

روستای هدف صنایع دستی سربیشه از توابع شهرستان گچساران پیوند عشق و هنر مردمانی خوش ذوق است مساله ای که شب گذشته در آیین استقبال از مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی کشور نمایان تر شد.
اشتراک گذاری
25 خرداد 1401
42 بازدید
کد مطلب : 210

به‌گزارش پایگاه‌خبری آینه، داستان دنیای پرنقش‌ و نگار هنرهای دستی در این روستا که با عاشقانه هایی به زبان ترکی همراه است در آیین استقبال از مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی کشور جلوه ای جذاب به خود گرفت.

در سفر ویدا توحدی که به منظور بررسی ظرفیت های روستای سربیشه در حوزه صنایع دستی صورت گرفت تقریبا همه ساکنان این روستای از پیر و جوان و حتی کودکان آمده بودند تا با نمایش هنرمندی های خود در حوزه صنایع دستی مسوولان را مجاب به ثبت ملی این روستا در فهرست روستاهای صنایع دستی کنند.

 صنایع دستی روستای سربیشه در گچساران پیوند عشق و هنر

در این آیین که اهالی روستای سربیشه سه ساعت منتظر ورود مهمانان بودند هنرمندان آثار خود که برگرفته از فرهنگ، هنر، بینش و ذوق منطقه آنان بود را با چاشنی خلاقیت‌های خود به نمایش گذاشتند.

سربیشه از مناطق فعال صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: تقریبا همه ۴۰۰ خانوار ساکن روستای سربیشه در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند.

رحیم خردمند افزود: در زمان حاضر ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی شناسنامه دار در روستای سربیشه فعالیت می کند.

وی تاکید کرد: هنرمندان صنایع دستی روستای سربیشه در رشته های مختلف صنایع داری،تولید البسه محلی و چرم دوزی فعالیت می کند.

 صنایع دستی روستای سربیشه در گچساران پیوند عشق و هنر

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت های اولیه  ثبت ملی روستای سربیشه مانند بازارچه صنایع دستی در این روستا وجود دارد.

محمدکاظم رحمانی افزود: عملیات اجرایی ساختمان بازارچه صنایع دستی گچساران سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۲۳۰ متر مربع آغاز شد و این طرح با سرمایه گذاری ۶میلیارد ریال پارسال بهره برداری شد.

وی تاکید کرد: با بهره برداری از این طرح افزون بر سه فرصت شغلی مستقیم زمینه فروش تولیدات صنایع دستی هنرمندان این شهرستان فراهم شده است.

تلاش برای ثبت ملی سربیشه

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مراحل ثبت ملی این  روستا به عنوان هدف صنایع دستی در حال پیگیری از طریق وزارت میراث فرهنگی است.

رحمانی عنوان کرد: ثبت ملی این روستا موجب پرداخت تسهیلات برای توسعه صنایع دستی و افزایش تولیدات آن در این مناطق و حمایت بیشتر از بافندگان و صاحبان مهارت صنایع دستی به لحاظ تأمین زیرساخت‌ های مورد نیاز آنان می شود.

ظرفیت های صنایع دستی در سربیشه

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این روستا که در مسیر جاده ارتباطی گچساران به شیراز قرار دارد می تواند به یکی از قطب های فروش صنایع دستی نیز تبدیل شود.

رحمانی عنوان کرذ: روستای سربیشه به دلیل آب و هوای مطلوب در سه فصل سال، تولیدات صنایع دستی متنوع، پوشش لباس محلی زیبا ساکنان و نزدیکی به رودخانه و قرار داشتن در دشتی با مزارع و کشتزارهای زیبا از مناطق منحصر به فرد کهگیلویه و بویراحمد است که در صورت  حمایت  بیشتر افزون بر صنایع دستی می تواند برای ساکنان ازطریق صنعت گرشگری نیز درآمدزا باشد .

وی تاکید کرد: این روستا از سال های دور تاکنون مرکز آموزش و تولید صنایع دستی، داری مانند گلیم، قالیچه و جاجیم بوده و با تلاش ساکنان توانسته در دنیای پرزرق و برق امروز نیز موقعیت خود را حفظ کند.

روستای سربیشه با یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت در ۱۸ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران دارای ۹۰ روستای دارای سکنه با ۲۶ هزار نفر است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *