تازه‌های خبر
شهردار اصفهان: نسلی که گذشته خود را فراموش کند محکوم به نابودی است

پروانه‌های زرّین جشنواره فیلم کودک و نوجوان پریدند

آئین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان با حضور هنرمندانی چون علیرضا خمسه، اکبر عبدی، منوچهر والی زاده، بهرام دهقانیار، روانبخش صادقی، ابوالفضل پورعرب، رسول صدرعاملی، بهرام عظیمی، ملیکا زارعی، پوران درخشنده، مرضیه برومند، بهروز افخمی، محمدرضا شریفی‌نیا، محسن برمهانی، جهانبخش سلطانی و محمد فیلی برگزار شد.
اشتراک گذاری
24 مهر 1402
104 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : آینه‌نیوز
کد مطلب : 963

به گزارش خبرگزاری آینه نیوز: در ابتدای این مراسم مجید زین العابدین، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پس از تشکر و قدردانی از حضار گفت: نام هنرمندان فیلمسازان و سرمایه‌های بزرگ سینمای ایران بر تارک این جشنواره طی سال‌های متمادی و ۴ دهه می‌درخشد.

وی در ادامه سخنان خود جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را پیشران سینماگران جدید سینمای ایران و آمیخته با هویت فرهنگی و هنری مردم اصفهان دانست و آن را مایه امید فرزندان ایران برای رسیدن به قله عنوان کرد.

پس از آن علی قاسم زاده، شهردار اصفهان ضمن اشاره به احداث اولین «پردیس سینمایی» و «سرزمین کودک و نوجوان» تا سال آینده در اصفهان در ابتدا از سازندگان آثار درخواست کرد تا در راستای برقراری پیوند نسل امروز با گذشته‌شان کمک کنند. وی در ادامه سخنان خود نسلی را که گذشته خود را فراموش کند محکوم به نابودی دانسته و گفت: نگذاریم که قدمت کهن ایرانی نادیده گرفته شود.

شهردار اصفهان در پایان سخنان خود در رابطه با اهمیت امید به آینده اظهار داشت: اگر امید به آینده از یک ملت گرفته شود آن ملت محکوم به فناست. کودکان و نوجوانان ما باید به آینده امید داشته باشند.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی سخنران بعدی بود که در رابطه با وقایع اخیر غزه و وارونه جلوه‌دادن اخبار آن توسط رسانه‌های غربی گفت: مهمترین دلیل این است که امروز قدرت و امپراتوری رسانه‌ها در دست غربی‌ها است؛ لذا وظیفه ما فیلم‌سازان است که روایت کننده حقایق مادران و این نسل باشیم چرا که مردم غزه محاصره شده و کودکان درخطر هستند، از این رو یونیسف و سایر دستگاه‌های بین‌المللی باید سریع‌تر وارد عمل شوند. وظیفه ما هنرمندان نیز ثبت و ضبط این خاطرات است تا در تاریخ تحریف نشود.

وی همچنین شکل‌گیری بنیاد ملی پویانمایی برای تقویت سینمای کودک و نوجوان، زنگ مدرسه سینما با هدف بازدید دانش‌آموزان سراسر کشور از سینما به منظور تقویت و رونق بخشیدن سینمای کودک و نوجوان و همچنین شکل گیری صندوق سرمایه‌گذاری کودک و نوجوان را جزء برنامه‌های سازمان سینمایی کشور در سال آینده عنوان کرد.

خزاعی همچنین در خصوص اعتراف داوران در بخش فیلم‌های ملی جشنواره امسال گفت: این فیلم‌ها هم در بخش اقتصاد و هم در بخش محتوا موفق خواهند شد چرا که فیلم‌های ما همیشه یا محتواگرا بوده یا در حوزه اقتصاد قابل اعتنا بودند از این جهت پیوند این دو موفقیت را برای سینمای ایران به ارمغان خواهد آورد. این پیوند در برخی از آثار امسال نیز کاملاً ملموس بوده و ان‌شاءالله در اکران‌های دانش‌آموزی شاهد آن خواهیم بود.

وی در ادامه استقبال خوب کشورهای خارجی از این جشنواره را رکورد جدیدی خوانده و افزود: طبق گفته ستاد برگزاری و دبیر جشنواره، آثار قابل اعتنایی را از کشورهای زیادی دریافت کردیم که خواهان حضور در جشنواه امسال بودند.

سخنران بعدی محمد هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که المپیاد فیلمسازی را یکی از کارهای نو و آینده ساز برای سینمای ایران دانسته و کودکان و نوجوانان را بزرگ‌ترین سرمایه‌های معنوی هر ملتی عنوان کرد.

گفتنی است در این مراسم از بهرام دهقانیار، که سال‌ها در حوزه موسیقی کودک و نوجوان آثار به یادماندنی همچون «خونه مادربزرگه» را خلق کرده تقدیر به عمل آمد.

برگزیدگان بخش فیلم‌های داستانی بلند ایرانی:

بهترین فیلم: ملکه آلیشون

بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی: مرتضی آتش‌زمزم برای فیلم «قهرمان من»

بهترین بازیگران کودک و نوجوان: امیررضا اسماعیلی برای «ملکه آلیشون» – حدیث ابوصلقی «سینگو»

جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره: فیلم «سینگو»

برگزیدگان جوایز ویژه بخش ملی

جایزه ابونصر فارابی: فیلم «کاپیتان»

تندیس عفاف و حجاب: فیلم «سفر به تاریکی»

تندیس ویژه ستاد ملی خانواده و جوانی جمعیت: پویانمایی«مسافری از گانورا»

تندیس فرهنگ بنیان: پویانمایی«مسافری از گانورا»

تندیس ویژه دبیر: پویانمایی«مسافری از گانورا»

تندیس پروانه‌ زرین ویژه داوران کودک: فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان»

نوشته‌های مرتبط

آغاز به کار سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودکان و نوجوانان بخشی از هویت فرهنگی و هنری مردم اصفهان

آغاز به کار سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

فیلم های سیاه نما برای خارجی ها دارای جاذبه اند!
لزوم جلوگیری از شوآف به اسم سینمای ایران در جشنواره های جهانی

فیلم های سیاه نما برای خارجی ها دارای جاذبه اند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *