تازه‌های خبر

ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران

ثبت 54 کاروانسرای ایران، متعلق به دوران‌های تاریخی مختلف (از دوره ساسانیان تا پایان دوره قاجار) در فهرست میراث فرهنگی ملموس جهانی یونسکو
اشتراک گذاری
08 مهر 1402
45 بازدید
نویسنده : شقایق غفاری پناه
منبع : کمیسیون ملی یونسکو ایران
کد مطلب : 847

به گزارش خبرگزاری آینه­‌نیوز: پس از حذف دو کاروانسرای صفوی در آذربایجان شرقی و اصفهان، کمیته چهل و پنجمین اجلاس میراث جهانی (تابع سازمان یونسکو) در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ به میزبانی کشور عربستان، ۵۴  کاروانسرای تاریخی ایران که در ۲۶ استان کشور پراکنده بوده و بیشترین آنها در استان اصفهان قرار دارد را به ‌عنوان بیست ‌و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران، به ثبت جهانی رساند.

رسول وطن‌دوست، نماینده حاضر در اجلاس یونسکو از سوی میراث فرهنگی ایران در این باره گفت: بیش از ۷۰۰ کاروانسرا در ایران به ثبت ملی رسیده است که با شاخص­‌گذاری­‌های مختلف از جمله دوره تاریخی و سبک معماری ۵۶ کاروانسرا جهت ثبت جهانی انتخاب گردید که این امکان نیز وجود دارد که دو کاروانسرا را به پیشنهاد ایکوموس (کنوانسیون میراث جهانی) بنا بر نداشتن مطابقت تاریخی حذف و در آینده آن‌ها را به این پرونده الحاق کند.

Deir-e Gachin Caravansarai

همچنین در فایل مربوط به کاروانسراهای ایران در باب اهمیت و منحصر به فردی پرونده ذکر شده:  نقشه هیچکدام از این کاروانسراها تکراری نیست که نشان از خلاقیت و نبوغ معماران ایرانی در طول تاریخ می‌­باشد. لازم به ذکر است کاروانسراهای ایران چنان درگیر تحولات فرهنگی و اجتماعی دوره­‌های مختلف تاریخ بوده­ که به طور مستقیم بر ادبیات و شعر، نقاشی، مینیاتور، موسیقی و معماری اثر گذاشته‌­اند.

گفتنی است تا کنون ۲۶ اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو ثبت شده بود که با ثبت پرونده «کاروانسراهای تاریخی ایران» تعداد آن به ۲۷ اثر رسید.

نوشته‌های مرتبط

ثبت جهانی روستای ارواح سنگی ایران
ثبت جهانی روستای کندوان به اقتصاد هویت‌بنیان کشور جامه عمل می‌پوشاند.

ثبت جهانی روستای ارواح سنگی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *