تازه‌های خبر
ثبت جهانی روستای کندوان به اقتصاد هویت‌بنیان کشور جامه عمل می‌پوشاند.

ثبت جهانی روستای ارواح سنگی ایران

کندوان معروف به روستای ارواح سنگی ایران پس از کسب شاخص‌ها و امیتازهای لازم در بیست‌وپنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به ثبت جهانی رسید.
اشتراک گذاری
30 مهر 1402
144 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : آینه‌نیوز
کد مطلب : 979

به گزارش خبرگزاری آینه‌نیوز: بیست‌وپنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به میزبانی تاشکند در حالی برگزار گردید که روستای کندوان از میان بیش از ۲۰۰ روستا از کشورهای مختلف به عنوان بهترین دهکده‌جهانی گردشگری در آن معرفی و به ثبت سازمان جهانی گردشگری رسید.

گفتنی است در این بین هشت روستای دیگر از ایران نیز مانند میمند کرمان، پالنگان کردستان، بیشه لرستان، قاسم آباد گیلان، سهیلی قشم، ابیانه اصفهان و کندلوس مازندران به همراه کندوان آذربایجان شرقی جهت حضور در این رقابت جهانی به سازمان گردشگری معرفی شده بودند که در این میان روستای کندوان معروف به روستای ارواح سنگی ایران پس از کسب شاخص‌ها و امیتازهای لازم موفق شد به ثبت جهانی برسد.

مراسم انتخاب بهترین دهکده گردشگری، از سال ۲۰۲۱ همه ساله توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و با هدف تبدیل گردشگری به عنوان نیروی محرکی در راستای توسعه روستایی و رفاه روستاییان برگزار می‌شود.

از جمله شاخصه‌های سازمان جهانی گردشگری برای انتخاب برترین دهکده‌جهانی عبارتند از:

  • اولویت‌بندی گردشگری
  • دارا بودن منابع فرهنگی
  • ترویج و حفاظت از منابع فرهنگی
  • پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی
  • دارا بودن ظرفیت پتانسیل گردشگری
  • توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش
  • اولویت‌بندی گردشگری توسط حاکمیت
  • بهداشت، ایمنی و امنیت

این سازمان تاکنون بیش از ۷۶ روستا از میان ۴۰ کشور دنیا را به عنوان برترین دهکده‌های گردشگری در سطح جهان به ثبت رسانده که حالا نام روستای کندوان از استان آذربایجان شرقی نیز در میان آن‌ها می‌درخشد.

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری طی مراسمی که به مناسبت به ثبت رسیدن روستای کندوان توسط سازمان جهانی گردشگری در همین روستا و با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد این اتفاق را کندوان نمایش قدرت خانواده ایرانی عنوان کرد و همچنین تاریخ مردم و سبک زندگی مردم آذربایجان را نیز بسیار قوی و دارای سابقه طولانی عنوان کرد.

وی همچنین در این رابطه اظهار داشت: جهان نمی‌‌تواند چشمان خود را بر توانایی‌های گردشگری و تاریخ ایران ببندد. ثبت جهانی روستای کندوان به اقتصاد هویت‌بنیان کشور جامه عمل می‌پوشاند.

نوشته‌های مرتبط

ریشه‌هایی که ماندگاری آن در دستان نسل زد است
گرچه خواهیم رفت از این جهان، نام ما پاینده است با فرهنگمان

ریشه‌هایی که ماندگاری آن در دستان نسل زد است

رویداد ریشه‌های‌ ماندگار برگزار می‌شود
شرکت رواق هنری آدونیس و میراث فرهنگی استان البرز برگزار می‌کند

رویداد ریشه‌های‌ ماندگار برگزار می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *