تازه‌های خبر
گرچه خواهیم رفت از این جهان، نام ما پاینده است با فرهنگمان

ریشه‌هایی که ماندگاری آن در دستان نسل زد است

گزارشی از برگزاری رویداد ریشه‌های‌ماندگار؛ جلوه‌ای از فرهنگ و هنر ایران، به همت شرکت رواق هنری آدونیس و با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (اداره کل استان البرز) و کمیسیون بانوان اتاق تعاون استان البرز به میزبانی ایران مال
اشتراک گذاری
12 مهر 1402
251 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : آینه‌نیوز
کد مطلب : 890

تا به حال به داستان نهفته در اسامی فکر کرده‌اید؟ همیشه یکسری از نام‌ها بوده‌اند که نه تنها برای ما ایرانیان که برای تمام دنیا نمادین بوده و قصه‌های جذابی را به عنوان پیشینه خود همراه دارند. مثلا دومین شخصیت انیمیشن روح که نامش عدد ۲۲ بود را به یاد بیاورید. اگر تاکنون فکر کرده‌اید که این نام تصادفی و بدون هیچ اندیشه‌ایی برای این شخصیت انتخاب شده، باید بگویم سخت در اشتباه هستید. این شخصیت در طول انیمیشن انگیزه و هدفی والا از تولد را در درون خود میابد. درست همانند معنای نامش که ۲۲ بود، عددی که به عنوان نماد یعنی تجلی عالی‌ترین آرزوها و آرمان‌ها در واقعیت.

آری همیشه پشت هر نام و عددی راز و داستانی نهفته است. درست مثل نامی که پدر و مادرها برای فرزندانشان انتخاب کرده و بعدها قصه انتخاب این نام را برای آن‌ها بازگو می‌کنند.

بی‌شک پشت عنوان انتخاب شده این رویداد نیز قصه و رازی نهفته است. رویداد ریشه‌های ماندگار که ۴۰ تن از اساتید و هنرمندان استان البرز را گردهم آورده تا نه تنها جلوه‌ای از فرهنگ و هنر ایران را برای علاقمندان به نمایش بگذارند بلکه دانش آن را نیز به ایشان منتقل کنند. فرهنگ و هنری که هویت و پیشنیه ما را از دیرباز تا کنون همچون ریشه‌هایی استوار در خود حفظ کرده و حالا درخت تنومند سرزمینمان ایران را برایمان ارمغان آورده است. درختی که اگر نبودند اساتید و هنرمندانش تا دانش و هنر خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند شاید امروز قدمت هنر و توانایی هنرمندانش زبانزد خاص و عام نبود.

رویداد ریشه‌های ماندگار اساتید و هنرمندانی را در دل خود داشت که هریک آمده بودند تا  هنر و تجربه‌شان در قالب کارگاه‌های آموزشی به نسل جدید منتقل کنند. نسل جدیدی که تازگی‌ها برچسب نسل زد به آن‌ها نسبت داده شده و به دلیل همنشینی‌شان با گوشی‌ها و بازی‌های دیجیتال همیشه محکوم بوده‌اند.

شور و اشتیاق و استقبال همین نسل در یادگیری هنرهای اصیل ایرانی ارائه شده در این کارگاه‌های آموزشی اما ثابت کرد ریشه‌های هنر و فرهنگ ایرانی در عمق وجودشان، برای رشد و نمو، تشنه است؛ تشنه آموزش، آشنایی و کسب تجربه.

در این رویداد کودکان و نوجوانانی را می‌دیدی که با روح جستجوگر و کنجکاو خود غرق شده بودند در آموزش اساتیدی که هنرهای ایرانی همچون سوختنگاری، بلوچ‌دوزی، چرم‌دوزی، سفال، نگارگری، تذهیب و پانچ دوزی را آموزش می‌دادند. برق چشمان و هیجانشان در هنگام کار و خلق هنرهایی با دستان کوچک اما توانمندشان، وصف ناشدنی بود. از هرکدامشان که درباره ادامه دادن یادگیری و کسب مهارت در این هنرها میپرسیدی با قاطعیت جواب می‌دادند، آری.

رویداد ریشه‌های ماندگار، جلوه‌ای از فرهنگ و هنر ایران بود که بر نمایش آثار فاخر ایرانی، مهارت آموزی صنایع دستی کشورمان و مشاغل خانگی تمرکز داشت. رویدادی که در قالب کارگاه‌های آموزشی فرصتی را برای کودکان و نوجوانان فراهم نمود تا مدتی از دنیای هوش مصنوعی، گوشی‌های هوشمند و بازی‌های دیجیتال فاصله گرفته و به اصل و ریشه‌های پیشینیانشان بازگردند. این فرصت برایشان در حکم تلنگری بود تا به یاد بیاورند ذهنشان برای خلق یک اثر هنری چقدر خلاق و دستانشان چقدر توانمند است.

آری برگزاری چنین رویدادها و کارگاه‌هایی می‌تواند فرزندانی مستقل، خلاق و هنرمند برای آینده ایرانمان تربیت کند که همچون گذشتگانشان ریشه‌های ماندگار درخت تنومند ایرانمان را استحکام بخشند. نباید فراموش کنیم برای به ثمر رسیدن و اصطلاحاً به بار نشستن، این درخت تنومند به باغبانانی نیاز داریم تا به آن رسیدگی کرده، آبیاریش کند، شاخه‌هایش را هرس و علف‌های هزر را از آن دور کند. همه ما برای به ثمر رسیدن ایرانمان خصوصاً حفاظت از میراث پیشینیانمان مسئول هستیم.

چیدنی ها کم نیست، من و تو کم چیدیم

وقتِ گل دادنِ عشق، رویِ دار قالی است

عکاس: شقایق غفارپناه

نوشته‌های مرتبط

سلادون سفالینه‌‌ایی به مثابه ساز
نشست تخصصی سفال و سرامیک در رویداد هنری ایران و چین

سلادون سفالینه‌‌ایی به مثابه ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *