تازه‌های خبر

ثبت جهانی ماسوله با شکست مواجه شد

پرونده ثبت جهانی ماسوله به دلیل وجود نقایص و ایرادات فراوان پس از دریافت آراء منفی به اجلاس دیگری موکول شد.
اشتراک گذاری
28 شهریور 1402
38 بازدید
نویسنده : مریم فروزان‌کیا
منبع : آینه نیوز
کد مطلب : 793

به گزارش خبرگزاری آینه نیوز: پرونده ثبت جهانی ماسوله پس رأی منفی ایکوموس جهانی(شورای جهانی بافت‌ها و بنا‌های تاریخی) و اعضای یونسکو در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر ریاض برگزار شده بود، برگشت خورد.

وجود نقص در پرونده ثبت جهانی ماسوله از جمله علل اصلی آراء منفی اعضاء به آن بوده است و در این میان ژاپن بیشترین سهم را در بیان این ایرادات داشته است.

کشورهای هند، ایتالیا، آرژانتین، یونان و تایلند نیز همچنین خواستار رفع نواقص پرونده ایران شده تا آن را در اجلاس بعدی مجدداً مورد بازبینی قرار دهند.

گفتنی است وطن‌دوست نماینده میراث فرهنگی ایران در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو برای دفاع از این پرونده خواستار سفر ایکوموس به ایران و ماسوله شده تا از نزدیک به بررسی مدارک و مستندات این شهر تاریخی بپردازند.

مسئله عجیب در جریان این پرونده این است که ایکوموس در شهریورماه سال جاری و پس از انجام ارزیابی‌های میدانی مرتبط با پرونده ماسوله، نظر خود را مثبت اعلام کرده بود. اشاره به دارا بودن ظرفیت ثبت جهانی شهر ماسوله در گزارش منتشر شده توسط ایکوموس در پرونده‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی نیز، خود مصداق بارزی بر همین موضوع بود. اما گویا نقایص موجود در پرونده‌ایی که طی دو سال گذشته به یونسکو ارائه شده بود بیش از حد معمول بوده و همین عامل بررسی پرونده ثبت جهانی ماسوله را پس از رفع ایرادات و نواقص به اجلاس دیگری موکول کرده است.

باید دید میراث فرهنگی ایران برای رفع نواقص پرونده ثبت جهانی ماسوله در اجلاس بعدی چه برنامه‌ایی را در نظر گرفته و آیا موفق به سراجام رسانیدن این پرونده خواهد شد یا خیر؟!

نوشته‌های مرتبط

ثبت جهانی روستای ارواح سنگی ایران
ثبت جهانی روستای کندوان به اقتصاد هویت‌بنیان کشور جامه عمل می‌پوشاند.

ثبت جهانی روستای ارواح سنگی ایران

ریشه‌هایی که ماندگاری آن در دستان نسل زد است
گرچه خواهیم رفت از این جهان، نام ما پاینده است با فرهنگمان

ریشه‌هایی که ماندگاری آن در دستان نسل زد است

رویداد ریشه‌های‌ ماندگار برگزار می‌شود
شرکت رواق هنری آدونیس و میراث فرهنگی استان البرز برگزار می‌کند

رویداد ریشه‌های‌ ماندگار برگزار می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *